«ΤΟ ΤΕΛΕΙΟ ΧΤΥΠΗΜΑ»

 

Αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ. 8/9/2013

 

Παγιδευμένος στη σαγήνη του έρωτα

Kinostarts - "The Best Offer - Das höchste Gebot"

 

Του Στράτου Κερσανίδη

 

Μία περί τυφλότητας ιστορία, όπου τυφλωμένος από τον έρωτα ο άνθρωπος βυθίζεται στη σαγήνη της γλυκιάς αυταπάτης. Κι αλλάζει τη βολεμένη και ρουτινιάρικη ζωή του, αποφασίζοντας να ζήσει τη μαγεία. Κι αδιαφορεί για την κατάληξη της αποκοτιάς του, γιατί –όπως και να το κάνουμε- αξίζει να ζήσει κανείς ακόμη και κι αυτά που μοιάζουν άπιαστο όνειρο. Χωρίς να δίνει σημασία στο «μετά», που άλλωστε είναι σα να μην υπάρχει.

 

Μια τέτοια ιστορία αφηγείται ο Τζουζέπε Τορνατόρε στην ταινία «Το τέλειο χτύπημα» (Thebestoffer). Με έναν μεσήλικα εκτιμητή έργων τέχνης, ο οποίος νιώθει πως η ζωή του απογειώνεται, όταν γνωρίζει μια πολύ νεότερη του κοπέλα. Αυτός, ο Βίρτζιλ Όλντμαν, συλλέκτης, εκτιμητής και δημοπράτης, ζει μόνο για τη δουλειά του. Είναι σνομπ, εκκεντρικός και υποχόνδριος. Επί πλέον, για ένα λόγο που δε γνωρίζουμε αρχικά, συνεργάζεται με τον Μπίλι, ο οποίος στις δημοπρασίες «χτυπά» για λογαριασμό του διάφορα έργα τέχνης που είναι πορτρέτα γυναικών.

 

Κάποια στιγμή δέχεται ένα παράξενο τηλεφώνημα από την Κλερ, μια γυναίκα η οποία του ζητά να κάνει εκτίμηση των αντικειμένων που κληρονόμησε από τους γονείς της. Επισκέπτεται το τεράστιο σπίτι της αλλά δεν καταφέρνει να τη συναντήσει. Εκνευρισμένος φεύγει για να επιστρέψει μετά από ένα νέο τηλεφώνημα. Και ενώ η μυστηριώδης γυναίκα παίζει κρυφτούλι μαζί του, μαθαίνει πως πάσχει από μια ασθένεια που την αναγκάζει να μένει κλεισμένη σε ένα δωμάτιο του σπιτιού. Οι επισκέψεις συνεχίζονται χωρίς η μυστηριώδης γυναίκα να εμφανίζεται αλλά η επικοινωνία του γίνεται πίσω από μια κλειστή πόρτα. Ωστόσο αρχίζει να νιώθει μια ακατανίκητη έλξη για τη γυναίκα και φαίνεται πως και η ίδια ανταποκρίνεται. Μετά από πολλές προσπάθειες η Κλερ, βγαίνει από το δωμάτιο. Ο Βίρτζιλ αισθάνεται για πρώτη φορά στη ζωή του ερωτευμένος και η Κλερ αποφασίζει να καταπολεμήσει τους ψυχολογικούς της φόβους, να βγει από την «κρυψώνα» της και να ζήσει μαζί του. Το ζευγάρι αποφασίζει να ζήσει μαζί και η Κλερ εγκαθίσταται στο σπίτι του Βίρτζιλ. Μάλιστα, αυτός, αποφασίζει να της δείξει το μυστικό δωμάτιο στο οποίο συγκέντρωνε εδώ και χρόνια τα γυναικεία πορτρέτα που αγόραζε ο Μπίλι για λογαριασμό του. Ευτυχισμένος και παγιδευμένος στη σαγήνη του έρωτα, ο Βίρτζιλ αποφασίζει να αποσυρθεί και να αφοσιωθεί στην Κλερ. Έτσι φεύγει για την τελευταία του δημοπρασία στο Λονδίνο, μιλά μαζί στο τηλέφωνο, κι εκείνη του δηλώνει πως τον αγαπά και τον περιμένει να επιστρέψει. Μόνο που όταν ο Βίρτζιλ επιστρέφει γεμάτος χαρά, η Κλερ δεν είναι στο σπίτι. Έχει εξαφανιστεί, επιβεβαιώνοντας τη ρήση που λέει πως «τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται». Και για τον Βίρτζιλ φαίνεται πως τίποτε στη ζωή του δεν ήταν όπως φαινόταν. Τα πάντα έχουν ανατραπεί κι εκείνος προσπαθεί να συνέλθει από το χτύπημα της προδοσίας.

 

Νομίζω πως έχουμε με μια ταινία που συνδυάζει πάρα πολλά πράγματα. Τη μοναξιά, τις ανθρώπινες σχέσεις, τον έρωτα, το σασπένς, τις ανατροπές, την τέχνη. Και τα συνδυάζει με ένα εξαιρετικά επιτυχημένο τρόπο, δημιουργώντας ένα κινηματογραφικό κομψοτέχνημα. Η ταινία ξεκινά συστήνοντάς μας τον περίεργο Βίρτζιλ. Στη συνέχεια γίνεται μυστηριώδης, εξελίσσεται σε αισθηματικό δράμα, απογειώνεται με την ανατροπή.

 

Ο Τζουζέπε Τορνατόρε κινηματογραφεί με τρόπο που καθηλώνει. Από τις πρώτες σκηνές αρχίζει να δημιουργεί ερωτηματικά. Μας βυθίζει στον ψυχωτικό κόσμο του Βίρτζιλ και στον κόσμο της τέχνης. Κι ύστερα αρχίζει και υφαίνει με μαεστρία τον αρχικό του καμβά με βελονιές που λίγο-λίγο αρχίζουν να σχηματίζουν έναν ολόκληρο κόσμο έρωτα και μυστηρίου. Και στο τέλος δημιουργεί το πιο κομψό του «σχέδιο», ένα συνδυασμό στον οποίο η τελευταία και πλέον περίτεχνη βελονιά μας παρουσιάζει ένα κέντημα εντελώς διαφορετικό από αυτό που περιμέναμε να δούμε.

 

Η ταινία του Τορνατόρε είναι βασισμένη σε ένα ευφυέστατο σενάριο, δομημένο με σιγουριά. Σκηνοθετεί δε με έναν τρόπο που μας θυμίζει τις καλύτερες στιγμές του ψυχολογικού δράματος, του αισθηματικού φιλμ, των ταινιών μυστηρίου και του χιτσκοκικού σασπένς. Ο Τζέφρι Ρας είναι θαυμάσιος στο ρόλο του Βίρτζιλ, ενώ η μουσική του μεγάλου Ένιο Μορικόνε, συνοδεύει τις σκηνές του αριστουργηματικού αυτού ευρωπαϊκού φιλμ.

 

Αν και είναι η αρχή της σεζόν, τολμώ να πω πως «Το τέλειο χτύπημα» θα είναι μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.

 

strakersan@gmail.com

 

http://kersanidis.wordpress.com

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s