“ΠΕΡΣΟΝΑ”

Η απομόνωση της σιωπής

personaΤο 1966 ο Ίγκμαρ Μπέργκμαν γύρισε την ταινία “Περσόνα” (Persona) η οποία προβλήθηκε στη χώρα μας με τον τίτλο “Έρωτας χωρίς φραγμούς”.

 

Η ηθοποιός Ελίζαμπεθ Βόγκλερ καταρρέει κατά τη διάρκεια μιας παράστασης και έκτοτε βυθίζεται στη σιωπή. Μεταφέρεται σε ένα παραθαλάσσιο σπίτι για να αναρρώσει και τη συνοδεύει μια νοσοκόμα, η Άλμα. Η τελευταία προσπαθεί να εξακριβώσει τους λόγους για τους οποίους η Ελίζαμπεθ δε μιλά. Οι δυο γυναίκες είναι δυο εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες. Παρόλα αυτά η Άλμα μιλά συνεχώς στην Ελίζαμπεθ και προσπαθεί να εκμαιεύσει λεπτομέρειες της ζωής της. Η Άλμα μιλά συνεχώς, και σύντομα θα αρχίσει να της εξομολογείται όλα της τα μυστικά της και τις πιο μύχιες σκέψεις της. Σ’ αυτό το διάστημα της συγκατοίκησης και της απομόνωσης, ανάμεσα στις δυο γυναίκες που μοιάζουν πολύ στην εξωτερική εμφάνιση, αναπτύσσεται μια παράξενη σχέση η οποία οδηγεί σταδιακά και με έναν παράξενο τρόπο, στην συγχώνευση των προσωπικοτήτων τους, της μίας μέσα στην άλλη.

 

Στην ταινία παίσουν πέντε μόνον ηθοποιοί από τους οποίους η Μπίμπι Άντερσον και η Λιβ Ούλμαν, είναι οι μόνες που εμφανίζονται πάνω από ένα λεπτό.

 

Μεταφέρω παρακάτω το κριτικό σημείωμα που υπάρχει στο δελτίο Τύπου που μας έστειλε η εταιρία διανομής New Star:

 

“Ο χαρακτήρας της Ούλμαν λέει μόνο δεκατέσσερις λέξεις καθ’ όλη την διάρκεια της ταινίας, σε αντίθεση με την Άντερσον, η οποία μιλάει ακατάπαυστα. Μάλιστα, μεταξύ των άλλων έχει δύο εξαιρετικούς μονόλογους: αυτόν που περιγράφει το ερωτικό όργιο με τους αγνώστους στην παραλία και αυτόν που αναφέρεται στο μωρό της Ελίζαμπεθ.

 

Τα σκηνικά, τα κοστούμια και το μακιγιάζ είναι ελάχιστα, ενώ ο Μπέργκαμν κινηματογραφεί για άλλη μια φορά με εξαιρετικό τρόπο, χρησιμοποιώντας θαυμάσιες γωνίες λήψης, με μακρινά αλλά και πολύ κοντινά πλάνα πάνω στα πρόσωπα των δύο πανέμορφων πρωταγωνιστριών του. Πολύ καλή δουλειά έχει γίνει και στο μοντάζ, ενώ η φωτογραφία είναι άψογη, με έντονη αντίθεση του άσπρου-μαύρου. Η μουσική επένδυση του Βέρλε είναι εξαιρετική και σε ορισμένες σκηνές στοιχειώνει.

 

Οι ερμηνείες των Άντερσον και Ούλμαν είναι αριστουργηματικές και τα γοητευτικά πρόσωπά τους κάνουν την οθόνη να ξεχειλίζει από ομορφιά”.

 

Σε άλλο σημείο: “Η πιο πειραματική ταινία του Μπέργκμαν, ένα αινιγματικό φιλμ που κάνει ακόμη πιο λεπτή τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ λογικής και τρέλας(…) Ο σουηδός υπαρξιστής στην πιο ακραία, από άποψη φόρμας, στιγμή του ανατέμνει την γυναικεία ψυχοσύνθεση αλλά και την αλληλεπίδραση του ερμηνευτή με τους ρόλους του, βασανίζεται για άλλη μια φορά από τη σιωπή του Θεού και χτίζει ένα τεράστιο ερωτηματικό ντυμένο στο λευκό, που σφηνώνεται στο μυαλό του θεατή. Δύο άνθρωποι στη συσκευασία ενός; Ή μήπως, δύο άνθρωποι που έχουν γίνει ένα; Η ‘Περσόνα’ είναι ένα φιλμ με νοημοσύνη, ένα ψυχολογικό παιχνίδι που στο τέλος αντιστρέφει τους ρόλους, μια αλληγορική σπουδή για την ουσία της τέχνης. Παρά, τα όσα είχε πει κατά καιρούς ο ίδιος ο Μπέργκμαν, η νουβέλ βαγκ είναι παντού μέσα στο φιλμ…”.

 

Persona είναι η λατινική λέξη που όριζε τις μάσκες, πίσω από τις οποίες οι ηθοποιοί της αρχαιότητας έκρυβαν τα πρόσωπα τους, για βγουν στη σκηνή ταυτισμένοι έτσι με το ρόλο που υποδήλωνε το προσωπείο τους.

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 

Εκτός από τις ταινίες “Στο δρόμο” και “Περσόνα” προβάλλονται επίσης:

 

Τα πουλιά” (The birds) του Άλφρεντ Χίτσκοκ: Μια μεγάλη ταινία από έναν ιδιοφυή σκηνοθέτη που γυρίστηκε το 1963.

 

Η Μέλανι Ντάνιελς, μια πλούσια δικηγόρος, συναντά το Μιτς Μπρένερ, ενώ εκείνος ψάχνει να αγοράσει δύο πουλιά, για την αδερφή του, Κάθυ. Αποφασίζει από παρόρμηση να του τα αγοράσει και να τα πάει στο σπίτι του. Την επόμενη ημέρα, δέχεται επίθεση από πάρα πολλά πουλιά σε ένα πάρτι γενεθλίων. Το ίδιο βράδυ, εκατοντάδες πουλιά, κατεβαίνουν από μια καμινάδα τρομοκρατώντας τους Μπρένερ. Πανικός επικρατεί στη μικρή πόλη, καθώς ορδές πουλιών επιτίθενται σε βενζινάδικα σχολεία και φάρμες. Πολλοί από τους κατοίκους εγκαταλείπουν τα σπίτια τους για το Σαν Φρανσίσκο. Κανένα σπίτι δεν είναι πια ασφαλές.

 

Γούλβεριν” (The Wolverine), του Τζέιμς Μάνγκολντ: Βασισμένη στο γνωστό κόμικς, η ταινία μας μεταφέρει στην Ιαπωνία. Εκεί ο Γούλβεριν θα έρθει αντιμέτωπος με το θάνατο σε μια αδυσώπητη μάχη. Ευάλωτος για πρώτη φορά, θα αγγίξει τα όρια τόσο στις σωματικές όσο και στις συναισθηματικές τους δυνατότητες, αφού θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει όχι μόνο το φονικό σπαθί των σαμουράι, αλλά και έναν εσωτερικό αγώνα ενάντια στην ίδια του την αθανασία, για να αναδυθεί και πάλι δυνατότερος από ποτέ.

 

Διατριβή για ένα φόνο” (Tesis sobre un homicidio), του Χερνάν Γκόλντφριντ: Ο καθηγητής εγκληματολογίας Ρομπέρτο Μπερμούδεζ έρχεται αντιμέτωπος με μια τραγική πραγματικότητα. Όλα τα στοιχεία δείχνουν πως ο Γκονζάλο, ένας από τους καλύτερους φοιτητές του, είναι ο δράστης μιας άγριας δολοφονίας στη Νομική Σχολή του Μπουένος Άιρες. Παρόλα αυτά αποφασίζει να διεξάγει τις δικές του έρευνες γιατί έχει μια διαφορετική άποψη για το φόνο. Η έρευνα σύντομα θα μεταβληθεί σε εμμονή η οποία θα τον φέρει αντιμέτωπο με τον ίδιο του τον εαυτό.

 

Ένα εξαιρετικό θρίλερ από την Αργεντινή.

 

Οι αταίριαστοι” (De l’autre côté du périph) του Νταβίντ Σαρόν: Ένα πρωί ανακαλύπτεται το πτώμα της Επονίν Σαλινί, η οποία εόιναι σύζυγος του Ζαν-Ερίκ Σαλινί, ενός άνδρα ο οποίος βρίσκεται στο προσκήνιο εξαιτίας μιας σειράς κοινωνικών αναταραχών που συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα. Ο αξιωματικός της δίωξης Ουσμάν Ντιακιτέ και ο επικεφαλής της εγκληματολογικής μονάδας του Παρισιού, Φρανσουά Μονζ συνεργάζονται για να διαλευκάνουν το έγκλημα. Η έρευνα θα τους φέρει μέσα στα συνδικάτα αλλά και σε διάφορες παράνομες δραστηριότητες. Μόνο που ο Ντιακιτέ και ο Μονζ είναι δυο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι που δεν ταιριάζουν καθόλου μεταξύ τους.

 

Καλή γαλλική αστυνομική κωμωδία.

 

Σινεφίλ

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s