«Ο ΥΠΝΩΤΙΣΤΗΣ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 7/7/2013)

Ξανά το παρελθόν

hypno

Του Στράτου Κερσανίδη

Το παρελθόν είναι η μοναδική μας πραγματικότητα. Είναι κάτι που το γνωρίζουμε, που έχει συμβεί και το κουβαλάμε πάντα μαζί μας. Συχνά καθορίζει, σε μεγάλο βαθμό, τις μελλοντικές ενέργειές μας.

Ο κινηματογράφος ουκ ολίγες φορές, έχει ασχοληθεί με τέτοια ζητήματα. Με θέματα, δηλαδή, που έχουν να κάνουν με πράγματα που συνέβησαν και ταλανίζουν τους ήρωες στο παρόν.

Κάτι τέτοιο συμβαίνει και στην ταινία «Ο υπνωτιστής» (Hypnotisören) του Λάσε Χάλστρομ. Βέβαια εδώ, το παρελθόν υπάρχει ως υπόβαθρο, ενώ η ταινία σε πρώτο επίπεδο είναι ένα ενδιαφέρον αστυνομικό θρίλερ. Μια ταινία του είδους που ευδοκιμεί τα τελευταία χρόνια στις Σκανδιναβικές χώρες τόσο στο χώρο του κινηματογράφου αλλά κυρίως στο χώρο της λογοτεχνίας. Σε τέτοιο βαθμό, μάλιστα, που μιλάμε πλέον για ένα συγκεκριμένο στιλ των χωρών της Βόρειας Ευρώπης.

Ο Έρικ Μπαρκ είναι ένας διάσημος ψυχίατρος ο οποίος εξειδικεύεται στον υπνωτισμό. Μια παλιά, όμως, τραυματική επαγγελματική εμπειρία τον έχει οδηγήσει στο να μην εφαρμόζει πλέον την πρακτική του υπνωτισμού. Η ταινία ξεκινά με ένα φόνο. Ένας γυμναστής δολοφονείται μέσα στο γυμναστήριο. Σύντομα οι φόνοι αυξάνονται καθώς βρίσκονται δολοφονημένοι στο σπίτι του, η γυναίκα και η κόρη του, ενώ ο γιος του γλυτώνει και βρίσκεται στην εντατική. Την ίδια νύχτα ο Έρικ Μπαρκ δέχεται ένα τηλεφώνημα από τον ντεντέκτιβ της αστυνομίας Γιόνα Λίνα ο οποίος του ζητά να υποβάλλει σε υπνωτισμό το νεαρό τραυματία για να μπορέσει να βρει στοιχεία για το δολοφόνο. Αρχικά ο Έρικ αρνείται, αλλά όταν απάγεται ο γιος του και αρχίζει να αχνοφαίνεται μια σύνδεση ανάμεσα στις δύο υποθέσεις αποφασίζει να συνεργαστεί. Όμως δεν είναι μόνον ο υπνωτιστής που κουβαλάει ένα βάρος από το παρελθόν, αλλά και ο νεαρός τραυματίας, ο οποίος είναι υιοθετημένο παιδί.

Ο Χάλστρομ κινηματογραφεί το παγωμένο και υποφωτισμένο τοπίο της Σουηδίας. Το σκοτεινό αυτό περιβάλλον δημιουργεί μια κλειστοφοβική αίσθηση. Ταυτόχρονα μας παρουσιάζει και μια κοινωνική προσέγγιση των σκανδιναβικών χωρών. Όπου μπορεί το κοινωνικό κράτος να υπάρχει ακόμη αλλά την ίδια ώρα οι άνθρωποι ζουν κλεισμένοι και κουβαλούν παιδικά τραύματα και αρκετά ψυχολογικά προβλήματα. Ο σκηνοθέτης, λοιπόν, δεν αρκείται σε μια απλή εξιστόρηση μια αστυνομικής έρευνας αλλά ενισχύει τους χαρακτήρες του προσπαθώντας έτσι να δικαιολογήσει τις πράξεις τους.

Όσον αφορά την ίδια την υπόθεση, ο Λάσε Χάλστρομ πατάει σε ένα σενάριο γεμάτο δύναμη και ανατροπές. Όσο ξετυλίγεται η ιστορία τόσο αυξάνουν τα ερωτηματικά και την ίδια ώρα, ενώ προχωρά στης απαντήσεις των ερωτημάτων, δυναμώνει η αγωνία και το σασπένς. Η ταινία διαθέτει αρκετή σκληρότητα, μακράν όμως απέχουσα από τις αντίστοιχες σκηνές των αμερικανικών ταινιών. Ο σκηνοθέτης δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην κινηματογραφική αφήγηση, έτσι ώστε να καθηλώνει το θεατή και να προκαλεί αρκετή έκκριση αδρεναλίνης. Ο ρυθμός του είναι αργός και υποβλητικός αλλά πάντοτε με την ένταση και την αγωνία παρούσες. Και ταυτόχρονα, απαναλαμβάνω, δίνει μια άκρως ρεαλιστική εικόνα της σύγχρονης πραγματικότητας στις χώρες της Σκανδιναβικής χερσονήσου.

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο που πουλώντας 600.000 αντίτυπα στη Σουηδία έγινε μπεστ σέλερ. Ως συγγραφέας εμφανίζεται ο Λαρς Κέπλερ, που είναι ψευδώνυμο πίσω από το οποίο «κρύβεται» το ζεύγος Αλεξάντερ και Αλεξάντρα Αντορίλ.

 Ο Λάσε Χάλστρομ λέει: « ‘Ο Υπνωτιστής’ είναι ένα χαρακτήρας, ο οποίος μου άγγιξε την πλευρά της σκοτεινής φαντασίας μου.  Έχοντας περάσει τα πρώτα 40 χρόνια της ζωής μου στη Στοκχόλμη, την γνωρίζω αρκετά καλά και ελπίζω να κατάφερα να δημιουργήσω ένα κακόκεφο σκηνικό, προσπαθώντας να δώσω έμφαση στις λεπτομέρειες και την ατμόσφαιρα μιας χειμωνιάτικης Στοκχόλμης. Πάντα με ενδιέφεραν οι ιστορίες που σχετίζονταν με τις ανθρώπινες ψυχές. Η σχέση του υπνωτιστή με την οικογένειά του παίρνει μια δραματική διάσταση, εκφράζοντας παράλληλα μια ευαισθησία σε αυτή τη σκληρή ιστορία».

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s