«ΘΡΕΨΕ ΚΟΡΑΚΙΑ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 30/6/2013)

Μέσα στην παιδική ψυχή

cuervoΓυρισμένη το 1976, η ταινία «Θρέψε κοράκια» (Cria cuervos) του Κάρλος Σάουρα, θεωρείται ως ένα από τα αριστουργήματα του ισπανικού κινηματογράφου.

Η ταινία επικεντρώνεται γύρω από στη ζωή της 8χρονης ορφανής Άννας, η οποία μεγαλώνει μαζί με τις αδελφές της Ιρένε και Μάιτε στα χέρια της αυστηρής θείας τους, Παουλίνα. Μαζί τους ζει και η ανάπηρη και κωφάλαλη γιαγιά της. Η μελαγχολική Άννα βυθίζεται στο δικό της κόσμο και πιστεύει πως έχει σκοτώσει τον καταπιεστικό πατέρα της Ανσέλμο, υψηλόβαθμο στρατιωτικό, τον οποίο θεωρούσε ως υπεύθυνο για το θάνατο της αγαπημένης της μητέρας.

Βαθύ, σκοτεινό, μυστηριώδες φιλμ με σαφείς αιχμές προς το θεσμό της οικογένειας, ο οποίος παρουσιάζεται ως ένας καταπιεστικός μηχανισμός, μικρογραφία μιας καταπιεστικής κοινωνίας.

Μια καταβύθιση στον κόσμο της παιδικής φαντασίας και στο πως ένα παιδί αντιλαμβάνεται, ερμηνεύει αλλά και βιώνει την πραγματικότητα. Μέσα από την καθημερινότητα η οποία βασίζεται σε σχέσεις εξουσίας, άρα και στην ύπαρξη καταπιεστών και καταπιεζόμενων, η ταινία αποτελεί μια αλληγορία εναντίον της δικτατορίας του Φράνκο. Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως πρωτοπροβλήθηκε στην Ισπανία αμέσως μετά το θάνατο του δικτάτορα.

Ο Κάρλος Σάουρα σκηνοθετεί ένα ψυχολογικό δράμα, σε άμεση σχέση με την πολιτική αλλά και την κοινωνική κριτική. Μια γροθιά στο συντηρητισμό των κοινωνικών και οικογενειακών συμβάσεων, μια ταινία γεμάτη συναίσθημα στην οποία ο ρεαλισμός αναμιγνύεται με τη φαντασία δημιουργώντας ένα εκρηκτικό κοκτέιλ.

Έχει γραφτεί πως το «θρέψε κοράκια» είναι η κορυφαία ταινία του ισπανού σκηνοθέτη, και αποτελεί, μαζί με «Το πνεύμα του μελισσιού» (1973) του Βίκτορ Ερίθε, τον πρόδρομο μιας σειράς ταινιών του ισπανικού κινηματογράφου οι οποίες κινούνται στο χώρο του φανταστικού, όπως «Ο Λαβύρινθος του Πάνα» (2006) του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο.

Η ταινία βραβεύτηκε στις Κάνες με το βραβείο της κριτικής επιτροπής, έγινε μεγάλη επιτυχία στην Ισπανία αλλά διανεμήθηκε επιτυχώς και στις ΗΠΑ. Είναι η πρώτη ταινία στην οποία ο Κάρλος Σάουρα εκτός από σκηνοθέτης εμφανίζεται και ως σεναριογράφος. Στη χρηματοδότησής της συνέβαλλε και η Τζεραλντίν Τσάπλιν, σύντροφος τότε του Σάουρα, η οποία πρωταγωνιστεί ερμηνεύοντας τη μητέρα της Άννας αλλά και την Άννα ως ενήλικα.

Ο Πίτερ Μπράντσοου, γράφει στον Γκάρντιαν: «Ένα συναρπαστικό, παράξενο δράμα, ένα φιλμ που αξίζει να τοποθετηθεί δίπλα στα ‘Κραυγές και ψίθυροι’ και «Φάνι και Αλέξανδρος» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν».

Ο τίτλος σημαίνει της ταινίας είναι παρμένος από μια δυσοίωνη ισπανική παροιμία η οποία λέει: ‘Θρέφε κοράκια, να σου βγάλουν τα μάτια’.

Μια κορυφαία στιγμή του ευρωπαϊκού κινηματογράφου με μια ταινία, όχι ιδιαίτερα γνωστή στο ελληνικό κοινό.

                                                                                          Στράτος Κερσανίδης

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 

Εκτός από τις ταινίες «Δύο για το δρόμο» και «Θρέψε κοράκια» προβάλλονται ακόμη:

«Παγκόσμιος πόλεμος Ζ» (WorldwarZ) του Μαξ Φόρστερ: Μια θανατηφόρα πανδημία που μεταμορφώνει τους ανθρώπους σε επιθετικά όντα κατακλύζει τον κόσμο. Ο ιός εξαπλώνεται με μεγάλη ταχύτητα με καταστροφικά αποτελέσματα για το ανθρώπινο γένος και τον ανθρώπινο πολιτισμό που απειλούνται με αφανισμό. Ένας υπάλληλος του ΟΗΕ, ο Τζέρι Λέιν, ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο σε έναν αγωνιώδη αγώνα με το χρόνο ώστε να σταματήσει το κακό. Αρκετά ενδιαφέρουσα ταινία καταστροφής.

«Γάμος σε δόσεις» (Unplainparfait) του Πασκάλ Σορμείγ: Μια κατάρα ακολουθεί την οικογένεια της Ιζαμπέλ, σύμφωνα με την οποία δε στεριώνει κανένας πρώτος γάμος των μελών της. Έτσι ενώ είναι ερωτευμένη δεν παντρεύεται τον άντρα των ονείρων της και σκοπεύει να παντρευτεί οποιονδήποτε με σκοπό να τον χωρίσει και να ξαναπαντευτεί αυτό που θέλει. Έτσι επιλέγει ως «θύμα» τον εγωκεντρικό ταξιδιωτικό συντάκτη Ζαν-Ιβ Μπερτιέ με σκοπό να τον αποπλανήσει, να τον παντρευτεί και να τον χωρίσει.

«Οι καταφερτζήδες» (Theinternship) του Σον Λεβί: Ο Βινς Βον και ο Όουεν Ουίλσον, μένουν άνεργοι στα σαράντα τους. Έτσι αποφασ’ίζουν να αναζητήσουν εργασία στην Γκούγκλ (Google) δηλώνοντας συμμετοχή για πρακτική άσκηση στον διαδικτυακό κολοσσό. Εκεί όμως θα βρεθούν μπροστά σε μεγάλο ανταγωνισμό από εικοσάχρονους φιλόδοξους νεαρούς που παίζουν τον κυβερνοχώρο στο μικρό τους δαχτυλάκι.

«Υψηλή μαγειρική» (Lessaveursdupalais/ Hautecuisine) του Κριστιάν Βινσέντ: Η γνωστή σεφ Ορτάνς Λαμπορί καλείται από τον Πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας να αναλάβει τη θέση της προσωπικής του μαγείρισσας. Σύντομα έρχεται αντιμέτωπη με τη ζήλεια και τον ανταγωνισμό των υπόλοιπων μελών της κουζίνας αλλά καταφέρνει να επιβληθεί. Η μαγειρική της γοητεύει τον Πρόεδρο αλλά το Μέγαρο είναι γεμάτο παγίδες και ίντριγκες.

«Τακούνια σε μυστική αποστολή» (Soundercover) του Τομ Βον: Η Μόλι στρατολογείται από το Εφ Μπι Άι ως μυστικός πράκτορας. Σκληροτράχηλη καθώς είναι ενοχλείται ιδιαίτερα όταν αναλαμβάνει μία υπόθεση στην οποία υποχρεούται φορά ψηλοτάκουνα παπούτσια, μοδάτα ρούχα και να βάζει ρουζ και κραγιόν. Μετριότατη ταινία δράσης.

                                                                                          Σινεφίλ

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s