«ZERO DARK THIRTY»

(Αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 24/2/2013)

Κυνηγώντας τον Οσάμα Μπιν Λάντεν

zeroΤου Στράτου Κερσανίδη

Το νέο δόγμα του δυτικού κόσμου είναι η καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Στο όνομά του παραβιάζονται βασικές αρχές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και οι ύποπτοι για τρομοκρατία αντιμετωπίζονται περίπου ως ένοχοι. Μυστικές φυλακές σε διάφορα μέρη του κόσμου «φιλοξενούν» του υπόπτους ενώ τα βασανιστήρια επανέρχονται ως τρόπος απόσπασης πληροφοριών, εν ονόματι της ασφάλειας. Στον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας χιλιάδες άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους, ως παράπλευρες απώλειες, και πολλοί φυλακίζονται χωρίς στοιχεία αλλά με απλές μόνον ενδείξεις. Και τίθεται το ερώτημα: νομιμοποιείται η καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο όνομα της ασφάλειας; Η απάντηση θα μπορούσε να είναι εύκολη αλλά υπάρχει και η άλλη πλευρά, εκείνη της τυφλής βίας των φονταμενταλιστών, οι οποίοι δε φημίζονται ιδιαίτερα για το σεβασμό τους προς τα ανθρώπινα δικαιώματα και η αξία της ανθρώπινης ζωής καταργείται στο όνομα του θρησκευτικού φανατισμού.

Θα μπορούσε να ανοίξει ολόκληρη κουβέντα για όλα αυτά, που να εξερευνά αιτίες και να βάζει ιστορικές, κοινωνικές, οικονομικές, πολιτισμικές και άλλες παραμέτρους, αλλά δεν είναι του παρόντος. Έτσι η Κάθριν Μπίγκελοου, στην ταινία της «Zero dark thirty» παίρνει θέση υπέρ της ασφάλειας και κατά της τρομοκρατίας.

Στην ταινία παρακολουθούμε τις πολυετείς προσπάθειες της αμερικανικής ΚΥΠ, να ανακαλύψει και να εξοντώσει τον Οσάμα Μπιν Λάντεν. Τελικά χάρις στην επιμονή μιας ομάδας πρακτόρων και με την απόσπαση πληροφοριών με ανορθόδοξους τρόπους, ανακαλύφθηκε το κρησφύγετο του αρχηγού της Αλ Κάιντα και ο ίδιος έπεσε νεκρός από τις σφαίρες των αμερικανών στρατιωτών.

Η Μπίγκελόου και ο σεναριογράφος  Μαρκ Μπόαλ  αναπτύσσουν την ιστορία τους γύρω από την πράκτορα Μάγια, η οποία είχε βάλει σκοπό της ζωής της την ανακάλυψη του Μπιν Λάντεν και έφτασε σ’ αυτόν αξιοποιώντας όλες τις πληροφορίες που συνέλλεγε. Ο χαρακτήρας της Μάγια, ο οποίος οικοδομείται με λεπτομερή τρόπο, μας δείχνει μια γυναίκα η οποία πιστεύει στο «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Ψυχρή και κυνική, με ελάχιστα ψήγματα συναισθήματος, είναι ένα γρανάζι του μηχανισμού που δε θυμίζει κανονικό άνθρωπο. Όμως μόνον τέτοιοι άνθρωποι μπορούν να φέρουν σε πέρας τέτοιες αποστολές, επισημαίνει η σκηνοθέτιδα. Από την άλλη, και εδώ υπάρχει η μεγάλη μου ένσταση, οι «τρομοκράτες» παρουσιάζονται ως άνθρωποι απογυμνωμένοι από ηθικές αξίες και συχνά συμφεροντολόγοι.

Η ταινία είναι βασισμένη σε πληροφορίες που έχουν γίνει γνωστές, σχετικά με τις επιχειρήσεις της αμερικανικής ΚΥΠ και έχει γυριστεί με τις ευλογίες της κυβέρνησης των ΗΠΑ. Η Κάθριν Μπίγκελόου αξιοποιεί το υλικό της με τον καλύτερο τρόπο και φτάνει σε ένα θαυμάσιο αποτέλεσμα. Από την πρώτη σκηνή σοκάρει με το ρεαλισμό της. Με την κάμερα να κυκλοφορεί διαρκώς δίνει ένα στιλ ντοκιμαντέρ στην ταινία κάνοντάς την ακόμη πιο αληθοφανή. Προσέχει και την παραμικρή λεπτομέρεια και δημιουργεί ένταση που συχνά κόβει την ανάσα. Η σκηνοθεσία της είναι στιβαρή, το μοντάζ γεμάτο δυναμισμό. Εξαιρετική δουλειά έχει γίνει στα σκηνικά με αποτέλεσμα η αναπαράσταση του χώρου να είναι απολύτως ρεαλιστική. Ο θεατής βρίσκεται καθηλωμένος καθώς το σφιχτοδεμένο σενάριο δημιουργεί εντάσεις, η πλοκή είναι συνεχής, δε μένει ούτε λεπτό αναξιοποίητο. Και τελικά η ταινία καταφέρνει να περάσει το προπαγανδιστικό της μήνυμα και να πείσει τους θεατές για το δίκιο των «δυνάμεων του καλού».

Το «Zero dark thirty» είναι μια ταινία που βαθμολογείται σχεδόν με άριστα. Η σκηνοθέτιδα αποδεικνύει τις τεράστιες ικανότητές της και φλερτάρει με διάφορα Όσκαρ. Αν μάλιστα πάρουμε υπόψη και την ιδεολογική θέση της, τότε μάλλον θα θριαμβεύσει τη βραδιά της απονομής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ένας καλός λόγος αξίζει να γραφτεί και για την ερμηνεία της Τζέσικα Τσαστέιν στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Advertisements

1 σχόλιο

  1. ΚΑΛΗ ΤΑΙΝΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟ ARGO KAΛΟ ΚΑΝΕΝΑ ΟΜΩΣ ΓΙΑ ΟΣΚΑΡ

    Μου αρέσει!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s