«ΤΟ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΣΑΡΑΓΟΣΑ»

(αναδημοσίευση από την Ε΅ΠΟΧΗ, 17/2/2013)

Μοναδική κινηματογραφική εμπειρία

saragΜια από τις κορυφαίες στιγμές στον παγκόσμιο κινηματογράφο αποτελεί η ταινία που γύρισε ο πολωνός Βόιτσεκ Χας το 1965.

Η ταινία, διάρκειας 3 ωρών, είναι βασισμένη σε βιβλίο που έγραψε το 1815 ο κόμης Γιαν Ποτότσκι.

«Το χειρόγραφο της Σαραγόσα» (Rekopis Znalezyoni w Saragossie) είναι μια  αινιγματική και γοητευτικά παράξενη ταινία που μας μεταφέρει σε έναν κόσμο παραμυθένιο, μόνο που το υποβλητικό αυτό παραμύθι απευθύνεται σε ενήλικες.

Κατά τους Ναπολεόντειους Πολέμους, στη μάχη για την κατάληψη της Σαραγόσα, ένας Γάλλος αξιωματικός καταφεύγει στον δεύτερο όροφο ενός πανδοχείου της Σιέρα Μορένα. Εκεί βρίσκει ένα μεγάλο βιβλίο με σχέδια που παριστάνουν δυο άντρες κρεμασμένους σε αγχόνες και δυο γυναίκες ξαπλωμένες σε κρεβάτι. Ένας αξιωματικός του εχθρού επιχειρεί να τον συλλάβει αλλά καταλήγει να μεταφράζει το βιβλίο. Ανακαλύπτει έτσι, στο πρόσωπο του συγγραφέα, τον παππού του, λοχαγό των Βαλώνων, Αλφόνσο Φαν Βόρντεν. Ο παππούς Αλφόνσο εμφανίζεται, με δύο υπηρέτες, να αναζητεί τον πιο σύντομο δρόμο για τη Σιέρα Μορένα. Οι δυο άντρες τον προειδοποιούν ότι ο δρόμος που διάλεξε είναι επικίνδυνος. Φτάνει σ’ ένα φαινομενικά έρημο πανδοχείο, όπου όμως συναντά δυο Μαυριτανές πριγκίπισσες, που τον καλούν σ’ ένα μυστικό εσωτερικό δωμάτιο. Η Εμίνα και η Ζιμπέλντα τον πληροφορούν ότι είναι ξαδέλφες του και τον καλούν να παντρευτεί και τις δύο για να κληρονομήσει το θρόνο. Όμως οφείλει να προσυλητισθεί στο Ισλάμ. Εκείνος περιπαιχτικά τις αποκαλεί «φαντάσματα» και εκείνες του δίνουν να πιει μέσα σ’ ένα κρανίο. Κοιμάται και ξυπνάει στην εξοχή, δίπλα σε μια κρεμάλα και σωρούς από κρανία…

Αυτήν είναι η υπόθεση της ταινίας, την οποία όταν τη διαβάζει κανείς δεν μπορεί να αντιληφθεί τίποτε περισσότερο από ό,τι προσφέρει μια απλή περιγραφή. Το ουσιώδες είναι η ίδια η ταινία, η αίσθηση που αφήνει στο θεατή ο οποίος κολυμπάει σε μια ονειρική αποχαύνωση. Πρόκειται για ένα εικαστικό αριστούργημα με αλληλοσυμπληρούμενες ιστορίες που μοιάζουν με τη συναρμολόγηση ενός ακαθόριστου παζλ. Θα μπορούσε να πει κανείς πως η ταινία είναι από μόνη της ο ορισμός της Τέχνης. Ένας αφηγηματικός λαβύρινθος αισθήσεων, εκπλήξεων και μυστηρίου, ένα υποβλητικό κι αλλόκοτο αριστούργημα, ιδιοφυές στη σύλληψη αλλά και την εκτέλεση. Η θαυμάσια μουσική του Κριστόφ Πεντερέτσκι συνοδεύει αυτό το μεγαλειώδες δημιούργημα του πολωνικού κινηματογράφου. Η αφήγηση μέσα στην αφήγηση (συρταρωτή, όπως λέγεται) είναι ένα μυσταγωγικό, δαιδαλώδες «παραλήρημα» που μπορεί να σε κρατήσει καθηλωμένο όσο διαρκεί αλλά και να σε ακολουθεί για πάντα ως μία μεγαλειώδης κινηματογραφική εμπειρία.

Σ.Κ.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s