«ΝΙΚΩΝΤΑΣ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ»

Ζωή μέσα στους υπονόμους

Ο άνθρωπος έχει τεράστια αποθέματα δύναμης. Είναι στιγμές που απορεί κανείς με τη δύναμη που κρύβουμε μέσα μας προκειμένου να επιβιώσουμε. Και υπάρχουν αρκετές αληθινές ιστορίες που το επιβεβαιώνουν, όπου άνθρωποι κατάφεραν να βγουν ζωντανοί, παλεύοντας με συνθήκες που ούτε οι ίδιοι θα μπορούσαν πριν να φανταστούν πως θα τα καταφέρουν.

Μια τέτοια ιστορία μας αφηγείται η Ανιέκσα Χόλαντ με την ταινία «Νικώντας το σκοτάδι» (W ciemnosci), στην οποία αποθεώνεται η δύναμη και η πίστη για τη ζωή.

Βασισμένη σε αληθινή ιστορία, όπως καταγράφεται στο βιβλίο του Ρόμπερτ Μάρσαλ «Στους υπονόμους του Λβοβ: Μια ηρωική ιστορία επιβίωσης από το Ολοκαύτωμα», η Χόλαντ μας βυθίζει στο σκοτάδι. Μας οδηγεί κάτω από τη γη, στους υγρούς και βρώμικους υπονόμους της πολωνικής πόλης Λβοβ. Αυτό είναι το σκηνικό της, σχεδόν ολόκληρη η ταινία είναι γυρισμένη στον υπόγειο και γεμάτο βρομόνερα λαβύρινθο που για 15 μήνες εκτός από τους αρουραίους, φιλοξένησε και κάποιους άλλους κατοίκους οι οποίοι δεν ήταν καθόλου συνηθισμένοι σε τέτοιες συνθήκες διαβίωσης.

Μάρτιος 1943 και στο γκέτο του Λβοβ οι Εβραίοι υφίστανται από τους γερμανούς ναζιστές και τους συνεργάτες τους κάθε είδους εξευτελισμό. Οι πολωνοί κάτοικοι της πόλης ζουν μέσα στη φτώχια και προσπαθούν με κάθε τρόπο να επιβιώσουν. Ο Λέοπολντ (Πόλντεκ) Σόχα μαζί με το σύντροφό του Μούντεκ εργάζονται στη συντήρηση των υπονόμων της πόλης. Για να συμπληρώσουν ο ισχνό τους εισόδημα επιδίδονται σε μικροκλοπές. Όταν οι Γερμανοί αποφασίζουν να εξοντώσουν τον πληθυσμό του γκέτο μια ομάδα Εβραίων βρίσκει καταφύγιο στους υπονόμους. Εκεί τους ανακαλύπτει ο Λέοπολντ και οι δυστυχείς φυγάδες αναγκάζονται να δεχτούν τη βοήθειά του, φυσικά με το αζημίωτο. Ο Λέοπολντ είναι ο μοναδικός άνθρωπος που μπορεί να τους οδηγήσει μέσα στους δαιδαλώδεις διαδρόμους και να τους κρύψει. Ο συμφεροντολόγος κλέφτης βλέπει την ευκαιρία να κερδίσει χρήματα ενώ σκοπεύει στο τέλος να τους καταδώσει για να πάρει και τα χρήματα της επικήρυξης. Τους οδηγεί σε ένα ασφαλές μέρος και τους επισκέπτεται καθημερινά εφοδιάζοντάς τους με τρόφιμα. Όμως η καθημερινή επαφή μαζί τους παίζει καταλυτικό ρόλο επάνω του. Ο απατεώνας εργάτης των υπονόμων αρχίζει να αλλάζει και να θεωρεί τους κυνηγημένους Εβραίους ως οικογένειά του την οποία πρέπει να προστατεύσει. Και για να το καταφέρει βάζει σε κίνδυνο ακόμη και τη ζωή του παρά το γεγονός πως οι δυστυχείς δεν έχουν πλέον χρήματα να τον πληρώσουν.

Μέσα σε ένα κλειστοφοβικό ντεκόρ, μέσα στα βρομόνερα και τους αρουραίους, η Ανιέκα Χόλαντ σκηνοθετεί μια ηρωική και συγκινητική ιστορία επιβίωσης αλλά και συνειδητοποίησης. Από τη μια μεριά οι Εβραίοι που ζουν 15 μήνες μακριά από το φως της ημέρας κι από την άλλη ο Λέοπολντ που ανακαλύπτει την καλή πλευρά του εαυτού του.

Η σκηνοθεσία κινείται στο δρόμο του ακαδημαϊσμού, χωρίς ιδιαίτερη πρωτοτυπία. Η Χόλαντ επέλεξε να σταθεί περισσότερο στη δύναμη που κρύβει η ίδια η ιστορία αποφεύγοντας συνειδητά (;) να επιδοθεί σε σκηνοθετικές ακροβασίες. Ιδιαίτερη σημασία φαίνεται να δίνει στους χαρακτήρες και ιδιαίτερα σε εκείνον του Λέοπολντ. Με αυτόν τον τρόπο διεκπεραιώνει με επιτυχία την αφήγηση των γεγονότων, χωρίς να επιδιώκει η ταινία της να μείνει στην ιστορία του σινεμά, μέσα από μια άρτια παραγωγή.

Δε συμφωνώ πως το θέμα  του Ολοκαυτώματος έχει εξαντληθεί κινηματογραφικά, όπως διάβασα. Εκτός από το ό,τι η συγκεκριμένη ιστορία που αφηγείται η ταινία κρύβει από μόνη της μεγάλη δύναμη, το θέμα των εγκλημάτων του ναζισμού δεν πρόκειται και δεν πρέπει να εξαντληθεί ποτέ! Η σύγχρονη πραγματικότητα τουλάχιστον, αυτό μας διδάσκει.

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες

«Killer Joe» του Γουίλιαμ Φρίντκιν: Ο 22χρονος Κρις είναι έμπορος ναρκωτικών. Όμως πρέπει να βρει άμεσα 6.000 δολάρια για να πληρώσει τους προμηθευτές που απειλούν να τον σκοτώσουν, επειδή η μητέρα του έκλεψε μια παρτίδα ναρκωτικών που έπρεπε να πουλήσει για λογαριασμό τους. Για να γλυτώσει αποφασίζει να σκοτώσει τη μητέρα του για να εισπράξει τις 50.000 δολάρια από την ασφάλεια ζωής της. Αναθέτει τη δουλειά στον πληρωμένο δολοφόνο Κίλερ Τζο, ο οποίος όμως απαιτεί από τον Κρις προκαταβολή για να αναλάβει τη δουλειά. Και όσο αυτός δεν έχει τα χρήματα για να του τα δώσει, ο Τζο παίρνει ως εγγύηση την όμορφη αδελφή του Κρις, την Ντότι.

Μια πολύ καλή αστυνομική κωμωδία.

«Το κορίτσι με τα πορτοκάλια» της Εύα Νταρ: Ο Για Όλαβ συναντά μια μέρα στο τραμ στο Όσλο μια όμορφη κοπέλα με κόκκινο παλτό που κρατά μια μεγάλη σακούλα με πορτοκάλια η οποία της πέφτει και τα φρούτα σκορπίζονται μέσα στο τραμ. Η κοπέλα κατεβαίνει στην επόμενη στάση αλλά ο Γιαν δεν μπορεί να την ξεχάσει. Αναζητώντας την θα φτάσει μέχρι τη Σεβίλλη. Είκοσι χρόνια μετά θα πάρει ένα γράμμα από τον πατέρα του που του μιλά για ένα μυστηριώδες κορίτσι με πορτοκάλια! Διαβάζοντάς το συνειδητοποιεί πως αυτός και ο πατέρας του, που δε ζει πια, έχουν κάτι κοινό.

Θαυμάσια δραματική ταινία από τη Νορβηγία.

«Resident Evil: Η τιμωρία» του Πολ Γ.Σ. Άντερσον: Η… 5η συνέχεια της σειράς των ταινιών δράσης! Η ανθρωπότητα κινδυνεύει και η Άλις αναλαμβάνει να τη σώσει…

«Brave» των Μαρκ Άντριους, Μπρέντα Τσάπμαν: Η πριγκίπισσα; Μέριντα εκτός από εκπληκτική τοξοβόλος είναι και ανυπότακτη. Αρνείται να παντρευτεί έναν από τους γόνους των ευγενών οικογενειών της χώρας και προκαλεί αναταραχή. Ζητά τη βοήθεια μιας μάγισσας και το πράγμα μπλέκεται περισσότερο.

Κινούμενο σχέδιο.

                                                                                 Η ΕΠΟΧΗ 23 Σεπτεμβρίου 2012

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s