«ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΤΟ ΒΡΑΔΥ»

Το χρώμα του δέρματος

Ο ρατσισμός είναι κακό πράγμα! Σιγά, τη διαπίστωση, θα μου πείτε και θα έχετε δίκιο. Τι γίνεται όμως όταν ένας υπέρμαχος της ισότητας και ιδεολόγος αντιρατσιστής βρεθεί με το «πρόβλημα» μέσα στο ίδιο του το σπίτι; Εδώ σε θέλω!

Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα προσπαθεί να δώσει ο Στάνλεϊ Κράμερ με την ταινία «Μάντεψε ποιος θα έρθει το βράδυ» (Guess who’s coming to dinner), που γυρίστηκε το 1967 και προβάλλεται σε επανέκδοση.

Η 23χρονη Τζόι επιστρέφει από τη Χαβάη στο πατρικό της στο Σαν Φρανσίσκο, μαζί με έναν άνδρα, τον Τζον, γιατρό στο επάγγελμα και πολύ γνωστό στο χώρο του. Γνωρίστηκαν στο εξωτικό νησί, ερωτευτήκαν και αποφάσισαν να παντρευτούν. Μόνο που υπάρχει ένα πρόβλημα, στο οποίο η ενθουσιώδης Τζόι δε δίνει πολλή σημασία. Εκείνη είναι λευκή και ο Τζον μαύρος! Η κοπέλα έχει μεγαλώσει σε ένα φιλελεύθερο περιβάλλον, ο πατέρας της μάλιστα, εκδότης εφημερίδας, είναι μαχητής της ισότητας και των ίσων δικαιωμάτων ανάμεσα σε λευκούς και έγχρωμους. Έτσι η Τζόι δεν μπορεί να κατανοήσει τη στάση του πατέρα της, ο οποίος δε φαίνεται ιδιαίτερα ενθουσιασμένος από την επιλογή της κόρης του. Έχει όμως στο πλευρό της τη μητέρα της, η οποία, μετά το αρχικό σοκ, στηρίζει την Τζόι. Η κατάσταση περιπλέκεται όταν η Τζόι προσκαλεί στο τραπέζι και τους γονείς του Τζον, οι οποίο δε γνωρίζουν πως η μνηστή του γιου τους είναι λευκή! Όταν συναντιούνται όλοι μαζί, φαίνεται οι πατεράδες να συμφωνούν πως η σχέση των παιδιών τους είναι λάθος, σε αντίθεση με τις μητέρες που αντιλαμβάνονται πως δεν πρέπει να αντιταχθούν στην επιθυμία των ερωτευμένων παιδιών τους. Σημαντικό ρόλο παίζει η στάση του πατέρα Ράιαν, καθολικού ιερέα και φίλου της οικογένειας, ο οποίος υποστηρίζει με ενθουσιασμό τη σχέση των δύο νέων. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η αρνητική στάση της Τίλι, της μαύρης υπηρέτριας, η οποία είναι εντελώς αντίθετη. Η βραδιά του δείπνου είναι ιδιαίτερα επεισοδιακή. Συζητήσεις, τετ α τέτ, συμφωνίες και ασυμφωνίες και τελικά όλα φαίνεται να παίρνουν το δρόμο τους, μετά από μια έντονη συζήτηση του Τζον με τον πατέρα του και της  μητέρας του με τον πατέρα της Τζόι. Ο τελευταίος με μια ιδιαίτερα συγκινητική ομιλία προς τους καλεσμένους του, στο φινάλε, δίνει τη λύση που όλοι περιμένουμε.

Η ταινία δείχνει με χαρακτηριστικό τρόπο το ανάγλυφο μιας κοινωνίας στο μεταίχμιο. Μιας κοινωνίας που αγωνίζεται νε ξεπεράσει το ρατσιστικό της παρελθόν, γεμάτης αντιφάσεις που και οι ίδιοι ακόμη οι απελευθερωμένοι έγχρωμοι δεν έχουν συνειδητοποιήσει τα δικαιώματά τους. Αυτό είναι που φοβάται και ο πατέρας της Τζόι. Την κοινωνική κατακραυγή, τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν η κόρη του και ο Τζον μετά το γάμο αλλά και τα προβλήματα των παιδιών τους. Άλλωστε, όπως λέει, αυτό που πάνε να κάνουν, είναι ακόμη παράνομο σε μερικές πολιτείες των ΗΠΑ.

Η ταινία έχει ένα σαφές αντιρατσιστικό μήνυμα αλλά περισσότερο έχει να κάνει με τους ίδιους τους ανθρώπους οι οποίοι ζώντας μέσα σε μια αντιφατική κοινωνία είναι δέσμιοι των δικών τους αντιφάσεων και εσωτερικών συγκρούσεων. Θαυμάσια σκηνοθετημένη μέσα σε κλειστό χώρο, μοιάζει περισσότερο με θεατρικό έργο. Παρόλα αυτά είναι κινηματογράφος από το παλιό καλό Χόλιγουντ, μεστός, χορταστικός και απόλυτα αφηγηματικός. Με εξαιρετικές ερμηνείες από μεγάλους ηθοποιούς της εποχής που είναι χάρμα ειδέσθαι: Κάθριν Χέπμπορν, Σπένσερ Τρέισι, Σίντνεϊ Πουατιέ, με την πρώτη να κερδίζει και το βραβείο Όσκαρ για τη συγκεκριμένη ερμηνεία της, ως μητέρα της Τζόι.

Η ταινία ήταν η ένατη και τελευταία φορά που ο Τρέισι και η Χέπμπορν συναντιόντουσαν στη μεγάλη οθόνη (τα γυρίσματα τελείωσαν μόλις 17 ημέρες πριν πεθάνει ο Τρέισι). Η Χέπμπορν δεν είδε ποτέ την ταινία ολοκληρωμένη, καθώς δήλωσε ότι θα ήταν πολύ οδυνηρό για εκείνη.

                                                               Η ΕΠΟΧΗ 17 Ιουνίου 2012

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s