«ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΣΙΩΠΗ»

Εγκλήματα… ειρήνης

«Η ειρήνη κερδίζεται δυσκολότερα από τον πόλεμο» και οι δυσκολίες γίνονται ακόμη μεγαλύτερες, έως αξεπέραστες, όταν αυτοί οι οποίοι έχουν αναλάβει να διαφυλάξουν την ειρήνη αποδεικνύονται όχι απλά μικροί, αλλά υποκριτές.

Η Λαρίσα Κοντράκι, πρωτοεμφανιζόμενη σκηνοθέτις, δε διστάζει να κολυμπήσει στα βαθιά. Στην ταινία της «Επικίνδυνη σιωπή» (The whistleblower) ασχολείται με ένα δυνατό θέμα, στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται από τη μια μεριά η υποκρισία των δυνάμεων που έχουν αναλάβει να προστατεύσουν την ειρήνη σε πρώην εμπόλεμες περιοχές, κι από την άλλη τα τεράστια οικονομικά συμφέροντα που κρύβονται πίσω από ιδιωτικές εταιρίες οι οποίες αναλαμβάνουν αυτό το ρόλο για λογαριασμό ξένων κυβερνήσεων.

Η ιστορία μας ξεκινά από την Ουκρανία, όπου δυο κοπέλες πέφτουν θύματα ενός σωματέμπορου ο οποίος τις υπόσχεται μια καλή δουλειά στο εξωτερικό. Στη συνέχεια πηγαίνουμε στις ΗΠΑ, όπου μία αστυνομικός με προσωπικά προβλήματα, η Κάθριν Μπόλκοβατς, δέχεται μια θέση στην ειρηνευτική δύναμη του ΟΗΕ στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Κι έτσι φθάνουμε στο Σεράγεβο όπου η Κάθριν εργάζεται για λογαριασμό της εταιρίας Ντεμόκρα, η οποία συνεργάζεται, όχι φυσικά με το αζημίωτο, με την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Αποστολή της Κάθριν είναι να ενταχθεί στη διεθνή αστυνομική δύναμη η οποία, σε συνεργασία με την τοπική αστυνομία, αναλαμβάνει την αποκατάσταση της τάξης στην κατεστραμμένη, από τον πρόσφατο πόλεμο, χώρα. Καθώς αρχίζει να συνηθίζει στο νέο της περιβάλλον, η Κάθριν παρατηρεί σημάδια παράνομου εμπορίου σαρκός, με την πελατεία να προέρχεται τόσο από την εταιρία που την προσέλαβε, όσο και από τα ίδια τα Ηνωμένα Έθνη. Όταν θα γνωρίσει μια γυναίκα που ξέφυγε από έναν έμπορο που πουλάει νεαρές κοπέλες σε παράνομους οίκους ανοχής της περιοχής, η Κάθριν θα αντιληφθεί πόσο έχει επεκταθεί το εμπόριο στα χρόνια μετά τον εμφύλιο πόλεμο. Σύντομα θα ανακαλύψει κάτι που δεν περίμενε ποτέ: ότι ο ιδιωτικός στρατός και τα Ηνωμένα Έθνη είναι βαθιά συνδεδεμένα με τις παράνομες δραστηριότητες που ερευνά και πως δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχει τρόπος να τους επιρρίψει ευθύνες για τις δράσεις τους. Ξεκινάει έναν αγώνα για να αποκαλύψει τα γεγονότα και τους ενόχους αλλά πέφτει επάνω στην ασυλία των μελών της ειρηνευτικής δύναμης αλλά και της απροθυμίας των ανωτέρων της να συνεργαστούν. Έτσι θα βρεθεί σχεδόν μόνη, να παλεύει με ένα ολόκληρο σύστημα το οποίο την πολεμά και της φέρνει κάθε δυνατό εμπόδιο. Η Κάθριν Μπόλκοβατς νιώθει συντετριμμένη, αδύναμη να πολεμήσει τους ισχυρούς, οι οποίοι πίσω από τη μάσκα του ειρηνοποιού το μόνο που θέλουν είναι να διαφυλάξουν τα τεράστια οικονομικά τους συμφέροντα αδιαφορώντας για τους ανθρώπους του οποίους, υποτίθεται, πως έχουν αναλάβει να προστατεύσουν.

Η «Επικίνδυνη σιωπή» είναι μια δυνατή πολιτική ταινία, μία καταγγελία των ειρηνευτικών δυνάμεων του ΟΗΕ. Η Λαρίσα Κοντράκι εισχωρεί βαθιά μέσα στους μηχανισμούς και προσπαθεί να φέρει στην επιφάνεια τη βρωμιά και τη δυσωδία που κρύβεται πίσω από τα ωραία λόγια. Αλλά ακόμη πιο πολύ, η ταινία είναι ένας φόρος τιμής, στις χιλιάδες των γυναικών που έχουν πέσει και εξακολουθούν να πέφτουν θύματα σωματεμπορίας. Επί της ουσία είναι μια «γυναικεία» ταινία –μην παρεξηγηθεί παρακαλώ αυτός ο χαρακτηρισμός κι ας μην προσπαθήσει κάποιος να τον εξηγήσει θεωρητικά- επειδή ολόκληρη η ιστορία στρέφεται γύρω από τις γυναίκες- αθώα θύματα της σωματεμπορίας. Επί πλέον, ο κεντρικός χαρακτήρας που προσπαθεί να διαλευκάνει την υπόθεση και να αποκαλύψει το δίκτυο διακίνησης, η αστυνομικός Κάθριν Μπόλκοβατς, είναι γυναίκα. Και τέλος, την ταινία έχει σκηνοθετήσει μια γυναίκα, η Λαρίσα Κοντράκι.

Ένα δυνατό πολιτικό θρίλερ, μια ταινία ανθρωποκεντρική, μια καταγγελία αλλά και μία κραυγή για μια δικαιοσύνη η οποία δεν απονέμεται και ένας λυγμός για τα εκατομμύρια των θυμάτων της σεξουαλικής βίας.

Η πρωταγωνίστρια Ρέιτσελ Βάις, στην οποία βασίζεται ολόκληρη η ταινία δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία. Κοντά της η ανερχόμενη ρουμάνα ηθοποιός Ροξάνα Κοντουράκε, δίνει μια σπαρακτική ερμηνεία στο ρόλο της Ράγια, μιας από τις κακοποιημένες κοπέλες. Παίζουν ακόμη η αειθαλής Βανέσα Ρέντγκρέιβ, ο Ντέιβιντ Στράδερν, ο Λϊαμ Κάνιγκχαμ, η Μόνικα Μπελούτσι κ.α.

                                                                                  Η ΕΠΟΧΗ 3 Ιουνίου 2012

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s