ΤΑΝΙΟΡΑΜΑ ΣΤΟ ΑΣΤΥ

Έξι εβδομάδες γεμάτες ταινίες

Από την περασμένη Πέμπτη ξεκίνησε το φετινό Ταινιόραμα, μία μεγάλη κινηματογραφική εκδήλωση που έχει γίνει πλέον θεσμός.

Με τρεις ταινίες κάθε μέρα, μέχρι τις 27 Ιουνίου, ο ιστορικός κινηματογράφος Άστυ στην Κοραή, θα φιλοξενήσει 126 αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου, σε 42 θεματικές ενότητες.

Ο εντυπωσιακός κινηματογραφικός μαραθώνιος ξεκίνησε πριν από τρεις μέρες με μία βραδιά αφιερωμένη στον Τζον Κασσαβέτη, συνέχισε με Θέατρο και Σινεμά, πήραν σειρά τα Στίγματα Πολέμου και σήμερα έχει σειρά η «Ιταλική Σάτιρα».

Οι τρεις ταινίες που προβάλλονται σήμερα είναι:

«Διαζύγιο αλά ιταλικά» (1961) του Πιέτρο Τζέρμι, με τους Μαρτσέλο Μαστρογιάνι και Στεφανία Σαντρέλι. Παντρεμένος Σικελός βαρόνος ερωτεύεται παράφορα την ξαδέλφη του, και κάνει τα πάντα για να πάρει διαζύγιο από τη γυναίκα του. Η ταινία τιμήθηκε με Όσκαρ σεναρίου, δύο Χρυσές Σφαίρες και βραβείο BAFTA.

«Ατιμασμένη και εγκαταλελειμμένη» (1964)του Πιέτρο Τζέρμι, με τη Στεφανία Σαντρέλι και το Σάρο Ούρτσι. Η 15χρονη σικελή Ανιές πέφτει στην αγκαλιά του Πεπίνο, αρραβωνιαστικού της αδελφής της, ο οποίος την αφήνει έγκυο και την εγκαταλείπει. Η ταινία τιμήθηκε με βραβείο ανδρικής ερμηνείας στος Φεστιβάλ των Κανών.

«Ο κλέψας του κλέψαντος» (1958) του Μάριο Μονιτσέλι με το Βιτόριο Γκάσμαν και την Κλαούντια Καρντινάλε. Μια ετερόκλητη ομάδα μικροαπατεώνων προσπαθεί να ληστέψει το τοπικό ενεχυροδανειστήριο. Η αθάνατη αυτή κωμωδία κέρδισε Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας.

Η αυριανή ενότητα έχει τίτλο «Το ξύπνημα του εφιάλτη» και περιλαμβάνει τις ταινίες:

«Διάφανο δέρμα» (1990) του Φίλιπ Ρίντλεϊ, με το Βύγκο Μόρτενσεν. Στην επαρχιώτικη Αμερική της δεκαετίας του 1950, μια “παράξενη” οικογένεια παραπαίει σε μια κοινωνία που νοσεί. Ο πατέρας κατηγορείται για παρενόχληση, η μητέρα βρίσκεται στα όρια της τρέλας, ο μεγάλος αδελφός γυρίζει από τον πόλεμο και προσπαθεί να επανέλθει στην κανονική ζωή, ενώ ο μικρός γιος βιώνει με περίεργο τρόπο την κατάσταση γύρω του.

«Η σοφία των κροκοδείλων» (1998) του Πο-Τσιχ Λεόν με τον Τζουντ Λο. Πετυχημένος, ταλαντούχος, όμορφος άντρας-βαμπίρ ψάχνει στο Λονδίνο την τέλεια γυναίκα για να τον “σώσει”. Ταινία τρόμου και μυστηρίου που κέρδισε το μεγάλο βραβείο στο Φεστιβάλ των Βρυξελών.

«Στη ράχη του Διαβόλου» (2001) του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο. Πολυβραβευμένο θρίλερ από το σκηνοθέτη που μερικά χρόνια μετά γύρισε τον εξαιρετικό «Λαβύρινθο του Πάνα». Στην Ισπανία του 1939, στο τέλος του αιματηρού εμφυλίου, ο 10χρονος Κάρλος μένει ορφανός και μπαίνει σε ίδρυμα, στο οποίο δε νιώθει άνετα με το περιβάλλον και τους ανθρώπους γύρω του.

Την Τρίτη 22 Μαΐου, έχει σειρά η ενότητα «Ερωτισμός στα άκρα». Προβάλλονται:

«Η αυτοκρατορία των αισθήσεων» (1976) του Ναγκίσα Όσιμα. Στην προπολεμική Ιαπωνία, ένας άντρας και η ερωμένη του ξεκινούν μια έντονη σχέση, η οποία σταδιακά εξελίσσεται σε επικίνδυνη εμμονή. Η πορεία της επαφής αυτής τους ξεπερνά, τους διαλύει, τους καταστρέφει τις ζωές. Μεταξύ πορνογραφίας και τέχνης, η ταινία του Οσίμα εξερευνά τις πιο καλά κρυμμένες περιοχές της ερωτικής επιθυμίας. Μια ταινία που προκάλεσε τα ήθη της εποχής και απαγορεύτηκε σε πολλές χώρες.

«Κάμα Σούτρα: Ο θρύλος του έρωτα» (1996) της Μίρα Ναίρ. Η ινδή σκηνοθέτιδα σε λένα αισθησιακό δράμα. Δυο παιδικές φίλες, δυο κορίτσια που διψούν για έρωτα, δοκιμάζουν, πειραματίζονται και προσπαθούν να ανταγωνιστούν η μία την άλλη. Στόχος τους είναι να φτάσουν στην ερωτική τους “ωριμότητα”.

«Battle in Heaven» (2005) του Κάρλος Ρειγάδας. Ο Μάρκος, σοφέρ στρατηγού στην πόλη του Μεξικού, νιώθει τύψεις γιατί απήγαγε με τη γυναίκα του ένα βρέφος το οποίο πέθανε. Εξομολογείται τα πάντα στην Άννα, την κόρη του στρατηγού, η οποία με τη σειρά της εκπορνεύεται για προσωπική ευχαρίστηση. Μια σκληρή μεξικάνικη ταινία που διαγωνίστηκε στο Φεστιβάλ των Κανών.

Την Τετάρτη 23 Μαΐου, ακολουθεί η ενότητα «Σουρεαλιστικά όνειρα», με τις ταινίες: 

«Το στοιχείο του εγκλήματος» (1984), του Λαρς φον Τρίερ. Εντυπωσιακό ντεμπούτο του Τρίερ ο οποίος δείχνει το δυστοπικό κοινωνικό του βλέμμα. Πρώην αστυνομικός επιστρέφει στη ρημαγμένη από τον πόλεμο Ευρώπη ώστε να ερευνήσει μια σειρά ύποπτων φόνων, χρησιμοποιώντας αμφισβητούμενες μεθόδους που του είχε διδάξει ο μέντορας του.

«Χαμένη λεωφόρος» (1997), του Ντέιβιντ Λιντς, με την Πατρίτσια Αρκέτ. Μετά από ένα παράξενο ατύχημα σε πάρτι, σαξοφωνίστας της τζαζ κατηγορείται για το φόνο της γυναίκας του και μπαίνει στη φυλακή, όπου μεταμορφώνεται της σε νεαρό μηχανικό. Ο παρανοϊκός κόσμος του Ντέιβιντ Λιντς σε όλο του το μεγαλείο, με την σπινταριστή μουσική του Άντζελο Μπανταλαμέντι.

«Τραγούδια από το δεύτερο όροφο» (2000) του Ρόι Άντερσον. Με όχημα του μια πολύ ιδιαίτερη οικογένεια, ο σουηδός σκηνοθέτης πατάει στα γερά θεμέλια του σουρεαλισμού και εμπνεόμενος από τον Περουβιανό ποιητή Σεζάρ Βαλέχο, μιλάει για την αγάπη, την ερωτική σύγχυση, το μεγαλείο και τις μικρότητες μιας σχέσης, τα ψέματα και την εγκατάλειψη, τη συντροφικότητα και την επιβεβαίωση. Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής των Καννών.

Την Πέμπτη 24 Μαΐου, οι θεατές θα απολαύσουν μια «Βραδιά Ζαν Λικ Γκοντάρ», με τις ταινίες:

«Αλφαβίλ» (1965) με τους Έντι Κονσταντίν, Άννα Καρίνα και Ακίμ Ταρίμοφ. Στον μακρινό πλανήτη Αλφαβίλ, ο πληθυσμός δυναστεύεται από σατανικό ηλεκτρονικό υπολογιστή και ο μυστικός πράκτορας Λέμι Κώσιον αναλαμβάνει να εξιχνιάσει το μυστήριο. Νουάρ επιστημονικής φαντασίας δια χειρός του τρομερού παιδιού της νουβέλ βαγκ.

«Αρσενικό θηλυκό» (1966). Ο Πολ είναι ένας νέος, πρόσφατα απολυμένος από το στρατό, απ’ τον οποίο δεν έχει και τις καλύτερες μνήμες. Απ’ την άλλη μεριά, δεν νιώθει και καλά με την κοπέλα του, που προσπαθεί να γίνει ποπ τραγουδίστρια. Ο εγκλωβισμένος Πολ σκέφτεται τι να κάνει. Δοκιμιακή προσέγγιση των νεανικών ανησυχιών από το Ζαν Λικ Γκοντάρ. Αργυρή Αρκούδα και ακόμη δυο βραβεία στη Μπερλινάλε.

«Film Socialisme» (2010). O Γκοντάρ, γι’ ακόμη μια φορά, δεν κάνει μια κινηματογραφική ταινία για τους πολλούς, μα μια κινηματογραφική-φιλοσοφική-πολιτική-κοινωνιολογική πραγματεία, στην οποία ένα voice off σου εξηγεί το τί και το πώς, ενώ ένα πλοίο διασχίζει τη Μεσόγειο, περνώντας από χώρες που “πονάνε” (μεταξύ των οποίων και την Ελλάδα), έχοντας για επιβάτες του “όλες τις φυλές του Ισραήλ”, κι όλες τις τάξεις. Για μια σύγχρονη Κιβωτό του Νώε πρόκειται, εν προκειμένω.

Την Παρασκευή 25 Μαΐου παίρνει σειρά η ενότητα «Στο βωμό της ιδεολογίας», με τις ταινίες:

«Μέρες θυμού» (2008), του Όλε Κρίστιαν Μάντσεν. Η ταινία μας μεταφέρει στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και στη δανέζικη αντίσταση κατά των Ναζί. Σε μια χώρα που έχει κατηγορηθεί πολλάκις για τη συνεργασία της με το ναζιστικό καθεστώς, έρχεται αυτή η ιστορία δύο θυμωμένων νέων, που πιάνουν τα όπλα και καθαρίζουν κόσμο. Κυριολεκτικά, σκληρά, απάνθρωπα.

«Λοχαγός Κόναν: Τα πρόσωπα του πολέμου» (1996) του Μπερτράν Ταβερνιέ. Στη Βουλγαρία, στα τέλη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Κόναν ηγείται μιας ομάδας 50 “άγριων” Γάλλων στρατιωτών, που λατρεύουν να πολεμούν σώμα με σώμα. Από τις πλέον δυνατές ταινίες του Ταβερνιέ, που κέρδισε τις εντυπώσεις στο Φεστιβάλ Σαν Σεμπαστιάν.

«Κάτω από τον αστερισμό του Σκορπιού» (1969) των αδελφών Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι, με τους Τζιάν Μαρία Βολοντέ και Τζούλιο Μπρόπγκι. Οι Ταβιάνι κινηματογραφούν αυτή τη “περίεργη” ιστορία που εκτυλίσσεται σε απροσδιόριστο χρόνο, κατά την οποία μία ομάδα αντρών -επιζήσαντες από ισχυρό σεισμό στο νησί τους, καταφθάνει σ’ ένα άλλο νησί, εξίσου σεισμογενές, και προσπαθεί να πείσει τους κατοίκους του να την ακολουθήσουν στην ενδοχώρα προκειμένου να οικοδομήσουν μια νέα και πιο ασφαλή κοινωνία.

Το Σάββατο 28 Μαΐου, τα πράγματα γίνονται πιο τολμηρά, με την ενότητα «Αμφισεξουαλική βραδιά», με τις ταινίες:

«Καταραμένη σχέση» (1995), της Ανιέσκα Χόλαντ και πρωταγωνιστή το Λεονάρντο ντι Κάπριο. Η αυτοκαταστροφική σχέση του νεαρού Γάλλου ποιητή Αρθούρου Ρεμπό με τον μέντορα του Πολ Βερλέν, πίσω στον 19ο αιώνα. Σε σενάριο του πολυβραβευμένου Κρίστοφερ Χάμπτον (“Επικίνδυνες σχέσεις”, “Εξιλέωση”).

«Η ταραγμένη ζωή του Όσκαρ Γουάιλντ» (1997) του Μπράιαν Γκίλμπερτ, με τους Στέφεν Φράι, Τζουντ Λο, Βανέσα Ρεντγκρέιβ, Γκέμα Τζόουνς, Τομ Γουίλκινσον. Η ζωή της καλλιτεχνικής μεγαλοφυΐας του Όσκαρ Γουάιλντ, ποιητή, θεατρικού συγγραφέα, και εν γένει σημαντικού ανθρώπου των γραμμάτων, του οποίου η κρυφή ομοφυλοφιλία του και ο διαλυμένος γάμος του τον σημάδεψαν καταστροφικά. Υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα.

«Velvet goldmine» (1998) του Τοντ Χέινς με τους Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, Τζόναθαν Ρις Μέγιερς, Κρίστιαν Μπέιλ και Τόνι Κολέτ. Η παθιασμένη ζωή και η ταραγμένη καριέρα του ροκ σταρ της δεκαετίας του 1970, Μπράιν Σλέιντ, όπως την ερευνά ο βρατανός δημοαιογράφος Άρθουρ Στίουαρτ για την εφημερίδα του. Ταινία-ύμνος γεμάτη μελωδίες και όμορφα κουστούμια, για τα οποία προτάθηκε στα Όσκαρ.

Το πρόγραμμα θα συνεχιστεί και τις επόμενες εβδομάδες, μέχρι τις 27 Ιουνίου. Πληροφορίες στον κινηματογράφο Άστυ, Κοραή 4. τηλέφωνο 2103221925.

                                                                                     Η ΕΠΟΧΗ 20 Μαϊου 2012

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s