«ΔΕΜΕΝΗ ΚΟΚΚΙΝΗ ΚΛΩΣΤΗ»

Ο κύκλος του αίματος

Επιτέλους, τέλος, με τις φιλολογίες περί εθνικής συμφιλίωσης και διάφορα ηθικοπλαστικά. Η ταινία του Κώστα Χαραλάμπους, «Δεμένη κόκκινη κλωστή», έρχεται την κατάλληλη στιγμή. Τη στιγμή που η ΝΔ θυμάται την καταγωγή της και σε σύμπνοια με το ΠΑΣΟΚ, ακολουθούν το δρόμο που άνοιξε ο ΛΑΟΣ και επιδίδονται σε ένα άνευ προηγουμένου αντικομουνιστικό παραλήρημα. Η ορολογία που χρησιμοποιούν αλλά και το μένος τους εναντίον της Αριστεράς επαναφέρουν στο προσκήνιο όλο το εμφυλιοπολεμικό «ιδεολογικό» οπλοστάσιο.

Η ταινία μας μεταφέρει στην εποχή μετά τη συμφωνία της Βάρκιζας,  σε ένα ορεινό ελληνικό χωριό. Οι παρακρατικοί και οι συνεργάτες των κατακτητών έχουν ενδυθεί το μανδύα του πατριώτη και σε συνεργασία με την αστυνομία τρομοκρατούν τους ηττημένους. Με αρχηγό το Μίχα, απειλούν, βασανίζουν, φυλακίζουν, δολοφονούν τους αριστερούς του χωριού. Όπως είναι φυσικό, η δράση φέρνει αντίδραση και οι αριστεροί οργανώνονται. Ο Λάμπρος θα φύγει στο βουνό για να συναντήσει μία ένοπλη ομάδα ανταρτών και για να προστατευτεί. Αφήνει πίσω του τη γυναίκα του Άννα και το γιο του, η οποία δέχεται συνεχείς απειλές και πιέσεις από το Μϊχα. Και το μίσος μεγαλώνει, Άνθρωποι δολοφονούνται, ο κύκλος του αίματος ανοίγει και δεν πρόκειται να κλείσει εύκολα. Το συγκλονιστικό και πέρα από κάθε προσδοκία σκληρό φινάλε θα πρέπει να αφυπνίσει. Γιατί, έτσι πως τρέχει η Ιστορία χωρίς να την προλαβαίνουμε, κανείς μας δε γνωρίζει αν και πότε θα επαναληφθεί.

Ξέρω πως κάποιοι θα βιαστούν να μιλήσουν υποτιμητικά για «μια ακόμη ταινία για τον Εμφύλιο». Αυτοί οι κάποιοι καλά θα κάνουν να σκεφτούν πριν μιλήσουν και κυρίως να δουν την ταινία και να τη δουν με προσοχή και σε βάθος. Γιατί η «Δεμένη κόκκινη κλωστή» είναι κατά την προσωπική μου άποψη, η καλύτερη ταινία για τον εμφύλιο. Δεν ηρωοποιεί κανέναν. Είναι μια ταινία σκληρή, αιματοβαμμένη, όπως ακριβώς ήταν εκείνη η εποχή. Είναι μια ταινία που στοχάζεται πάνω στη διαδικασία του μίσους και στο πώς οι ηθικές αξίες κονιορτοποιούνται σε συνθήκες πολέμου. Πως ο χαρακτήρας του ανθρώπου μεταλλάσσεται και ξεπερνά τα πιστεύω και τις ιδεολογίες. Πως η βία δεν έχει τέλος και το μίσος ανακυκλώνεται.

Ο Κώστας Χαραλάμπους φαίνεται να ξέρει πολύ καλά τι θέλει. Σκηνοθετεί μια ταινία και περιορίζοντας τη δράση σε ένα χωριό στέκεται περισσότερο στις προσωπικές αντιπαραθέσεις των ανθρώπων που έχουν στον πυρήνα τους το ιδεολογικό στίγμα αλλά που εύκολα μπορούν να ξεφύγουν και να στραφούν κατά δικαίων και αδίκων. Και είναι νηφάλια η ματιά του Χαραλάμπους. Που δε φοβάται να κοιτάξει κατάματα και να αφουγκραστεί τη διαδικασία αποκτήνωσης των ανθρώπων. Δυνατοί χαρακτήρες, ανελέητη ματιά στα γεγονότα, δυναμική σκηνοθεσία βασισμένη σε ένα πολύ δυνατό σενάριο. Μια ταινία με ουσία, που δε φλυαρεί και δε φοβάται να μιλήσει για όσα κανείς πλέον δε μιλά.

                                                                    Η ΕΠΟΧΗ 18 Μαρτίου 2012

Advertisements

3 Σχόλια

  1. Σοβαρα μιλας ρε φιλε? δηλαδη ο χαραλαμπους που φανατιζει παλι κοσμο με τα εγκληματα της ´δεξιας´ εναντιον της αριστερας χωρις ομως να δειχνει τι κανανε οι αριστεροι στην κατοχη αλλα και στον συμμοριτοπολεμο? εισαι λοιπον σωστος μεν να λες για την κονιορτοποιηση των ηθικων αξιων και την αποκτηνωση της ανθρωπινης φυσης αλλα ο καραριστερος σκηνοθετης παιρνει μια και μονο μερια με την καμερα του και αυτο ειναι το αισχος αυτης ς low budget -πληρωμενη απ το ΚΚΕ- κουλτουροταινια. και οι ΔΥΟ πλευρες εκαναν αισχη. ΤΕΛΟΣ. Σημερα ειμαστε Ελληνες, δεν ειμαστε αριστεροι και δεξιοι. Λεγε εσυ εμφυλιο εγω ομως λεω πως συμμοριτες υπηρξαν και οι αριστεροι αλλα και οι δξιοι που βιαιοπραγησαν.

    Μου αρέσει!

    • Από αυτά που γράφεις φαίνεται καθαρά πως δεν έχεις δει την ταινία ή/και δεν κατάλαβες την κριτική οπότε και αυτά που γράφω εδώ για σένα debaser ή όπως σε λένε είναι εκ του περισσού και σταματάω εδώ…

      Μου αρέσει!

    • τρεια πουλάκια κάθονταν

      Μου αρέσει!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s