«SHAME»

Η απατηλή ελευθερία

Το ζήτημα δεν είναι να κατέχεις ένα αγαθό αλλά να ξέρεις τι να το κάνεις. Διαφορετικά πηγαίνει χαμένο μέσα σε έναν κυκεώνα φοβιών, νευρώσεων και εμμονών.

Ένας τέτοιος άνθρωπος, είναι ο Μπράντον. Νέος, ωραίος, με καλή δουλειά και ο οποίος απολαμβάνει την ελευθερία του. Απολαμβάνει; Μάλλον όχι και τόσο. Ο Μπράντον αναζητά τη σεξουαλική μέσα από το διαδίκτυο, με πόρνες και με εφήμερες «σχέσεις». Συναισθηματικά ανάπηρος και σεξουαλικά δυσλειτουργικός ζει σε έναν κόσμο που ο ίδιος έχει πλάσει και δεν τολμάει να κάνει ούτε μισό βήμα μπροστά ώστε να ξεφύγει από τη λαμπερή φυλακή του.

Ο Στιβ Μακουίν, ο σκηνοθέτης που μας χάρισε τη συγκλονιστική «Πείνα» (Hunger) έρχεται να μας εντυπωσιάσει εκ νέου με την ταινία «Shame» η οποία πραγματεύεται την απατηλότητα μιας ελευθερίας που δεν απολαμβάνεται.

Ο Μπράντον είναι ένας καταδικασμένος άνθρωπος. Θύμα εμμονών αδυνατεί να χειριστεί τις διαπροσωπικές σχέσεις. Και όχι μόνον τις ερωτικές αλλά ακόμη και τις οικογενειακές. Έτσι όταν έρχεται σπίτι η αδελφή του Σίσι, για να τη φιλοξενήσει μερικές μέρες, φαίνεται να χάνει τις, ούτως ή άλλως, λεπτές ισορροπίες του. Γιατί ο νεαρός άνδρας έχει μάθει να ζει μόνος, να εκτρέφει το ναρκισσισμό αλλά και τη σεξουαλική του «αναπηρία», καμακώνοντας ή σερφάροντας στο διαδίκτυο. Δεν μπορεί να αντιληφτεί ούτε τις ανάγκες της αδελφής του, την αποπαίρνει. Κι όταν βγαίνει ραντεβού με μια συνάδελφό του, θα το βάλει στα πόδια μπροστά στην προοπτική δημιουργίας μιας υγιούς σχέσης.

Το «Shame» είναι μια ανελέητη ταινία. Παγωμένη και κοφτερή. Ο Στιβ Μακουίν δεν αφήνει ούτε ίχνος συναισθήματος να διεισδύσει. Μας περιγράφει επακριβώς τον στεγνό από συναίσθημα κόσμο του Μπράντον. Ενός ανθρώπου αποπροσανατολισμένου που έχει χάσει το νόημα της ζωής και κινείται μέσα σε ψευδαισθήσεις. Ενός ανθρώπου που αδυνατεί να δώσει αγάπη, που δεν έχει μάθει να το κάνει ή που απώλεσε κάποτε αυτήν την ικανότητα. Ενός ανθρώπου που μετέτρεψε την ελευθερία του σε γυάλινη φυλακή και αδυνατεί να απολαύσει το οτιδήποτε. Που δεν τολμάει να κοιτάξει τους ανθρώπους κατάματα, που το βάζει στα πόδια όταν κάποιος προσπαθεί να σπάσει το κέλυφος και να τον πλησιάσει. Που δεν ανοίγει την αγκαλιά ούτε στην αδελφή του που ζει το δικό της δράμα μέσα σε έναν κόσμο αποξένωσης και μοναξιάς. Και μόνον όταν φτάνουμε σ’ ένα τραγικό φινάλε φαίνεται –όχι με βεβαιότητα- να δημιουργείται ένα ρήγμα στις εμμονές του. Και ενώ ο σκηνοθέτης βλέπει αυτόν κόσμο, τον αφουγκράζεται, δε μένει σ’ αυτό. Κάνει ένα βήμα πιο μπροστά και βγάζει στην επιφάνεια την προσωπική ευθύνη. Στο σημείο όπου οφείλουμε να πάρουμε τα πράγματα στα χέρια μας. Μόνο που ο Μπράντον δεν έχει καμία τέτοια δυνατότητα. Είναι τόσο εγκλωβισμένος στο μικρόκοσμό του, έχει χτίσει ένα τόσο γερό τείχος γύρω του, έχει βγάλει δογματικές αποφάσεις για τη ζωή του ώστε δεν υπάρχει σωτηρία. Μόνη διέξοδος είναι η αποδοχή της δυσλειτουργίας και η απόφαση απεγκλωβισμού. Κάτι που δε φαίνεται να απασχολεί τον Μπράντον.

Είναι μια ταινία διεισδυτική, μια ταινία χαρακτήρων με το σκηνοθέτη να πιάνει την άκρη του νήματος και να το ακολουθεί μέχρι την τελική έξοδο. Χωρίς να αφήνει κανένα κενό, χωρίς να διστάζει να μας ρίξει μια δυνατή γροθιά στα μούτρα, χωρίς να φοβάται την αιχμηρότητα και τη σκληράδα των εικόνων του. Άλλωστε οι διαπροσωπικές σχέσεις στο σύγχρονο κόσμο δε χαρακτηρίζονται και από ιδιαίτερη τρυφερότητα. Κι όταν κάποιος τις φοβάται και προσπαθεί να προφυλαχθεί από αυτές κλείνοντας όλες τις διόδους επικοινωνίας τότε έρχονται οι φοβίες, οι νευρώσεις και οι εμμονές.

Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο ανερχόμενος Μίκαελ Φασμπέντερ δίνει μια απολαυστική ερμηνεία. Εξαιρετική είναι και η ερμηνεία της Κάρι Μάλιγκαν στο ρόλο της Σίσι.

Η ΕΠΟΧΗ 12 Φεβρουαρίου 2012

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s