«Ο ΘΕΟΣ ΤΗΣ ΣΦΑΓΗΣ»

Κάτω από τη επιφάνεια

Τι κρύβεται πίσω από τα φορεμένα χαμόγελα, πίσω από την τυπική ευγένεια, πίσω από τα σαθρά θεμέλια της κοινωνικής θέσης; Ποιοι είναι στ’ αλήθεια οι άνθρωποι που βλέπουμε καθημερινά να μας χαμογελούν και ανταλλάσουμε χαιρετούρες μεταξύ μας;

Η αλήθεια είναι πως η συμβατικότητα και το τυπικό των σχέσεων έχουν αντικαταστήσει την ουσία των πραγμάτων. Οι άνθρωποι άλλο λένε και άλλο έννουν, άλλο δείχνουν και κάτι άλλο είναι. Πίσω από τη γλυκανάλατη υποκρισία της ευγένειας υπάρχει ένα τερατώδες πρόσωπο, σκληρό, ανελέητο, εγωιστικό, βίαιο, έρμαιο μιας κυκλοθυμικής νεύρωσης.

Σε μακρινή λήψη βλέπουμε μια παρέα παιδιών, γύρω στα 11, σε ένα πάρκο, Τα δύο από αυτά λογομαχούν και ξαφνικά, το ένα από αυτά, χτυπάει το άλλο στο πρόσωπο με ένα ξύλο που κρατάει. Με τη σκηνή αυτή ξεκινά η αφήγηση της ιστορίας που κινηματογραφεί ο μέγας Ρομάν Πολάνσκι με τον τίτλο «Ο θεός της σφαγής» (Carnage). Ο Πολάνσκι μεταφέρει στον κινηματογράφο το ομώνυμο θεατρικό έργο της Γιασμίνα Ρεζά που σημείωσε μεγάλη επιτυχία στο Μπρόντγουει στο Παρίσι και στη συνέχεια στο Μπρόντγουει στη Νέα Υόρκη. Κινηματογραφεί σε πραγματικό χρόνο, δεν έχει φλας μπακ, ούτε χρονικά άλματα. Αυτό που μας δείχνει μετά την αρχική σκηνή είναι οι γονείς των παιδιών οι οποίοι έχουν συναντηθεί για να κουβεντιάσουν το γεγονός και να το αντιμετωπίσουν. Είναι δυο καθώς πρέπει ζευγάρια, ευκατάστατα και –όπως φαίνεται- καλών προθέσεων ώστε να λύσουν πολιτισμένα τη διαφορά που προέκυψε από τον καυγά των παιδιών. Όπως φαίνεται…

Η συζήτηση ξεκινά. Υπάρχει μια νευρικότητα αλλά κυριαρχεί η ευγένεια και η καλή διάθεση. Κουβέντα στην κουβέντα όμως το «πολιτισμένο» προσωπείο αρχίζει να καταρρέει δίνοντας τη θέση του στο αληθινό και επιμελώς κρυμμένο πρόσωπο. Η συζήτηση φουντώνει, οι τόνοι ανεβαίνουν, μια αδιόρατη απειλή απλώνεται στο χώρο. Αρχίζει να αναδεικνύεται μια βία που αγγίζει τα όρια του ξεσπάσματος αλλά δεν ξεσπάει ποτέ. Τα θεμέλια του καθωσπρεπισμού υπονομεύονται, ο Πολάνσι υποσκάπτει την αστική ηθικολαγνεία και αργά αλλά σταθερά αποδομεί και την ίδια, την κατά σύμβαση, οικογενειακή ευτυχία. Τα ζευγάρια αρχίζουν να έρχονται σε αντίθεση, το κάθε ένα υποστηρίζει το παιδί του αλλά σε λίγο αρχίζουν να συγκρούονται κει μεταξύ τους. Κάθε στιγμή που περνά, κάθε φράση που ακούγεται οδηγεί στην απογύμνωση ενός πλέγματος οικογενειακών και κοινωνικών σχέσεων. Ο δρόμος προς την κόλαση είναι ορθάνοιχτος, ο θεός της σφαγής είναι ανεβασμένος στο βάθρο του και οι τέσσερις ήρωές μας κλίνουν ευλαβικά το γόνυ μπροστά του. Εν τέλει σε αυτόν και μόνο σε αυτόν πιστεύουν κλεισμένοι ο καθένας στον προσωπικό του μικρόκοσμο. Υποδορίως κυκλοφορεί το δηλητήριο της αποσύνθεσης, η κάθε σκηνή, η κάθε λέξη, το κάθε τι που συμβαίνει οδηγούν στη συναισθηματική γύμνια και την αποκάλυψη τεσσάρων ανθρώπων που το μόνο που έχουν μάθει στη ζωή τους είναι να ζουν στην επιφάνεια των πραγμάτων. Σε αυστηρά οριοθετημένες, υπολογισμένες σχέσεις, σε έναν κόσμο που δε γνωρίζει επί της ουσίας να αγαπά, παρά να νομίζει πως αγαπά. Μια κοινωνική αλληγορία, μια καυστική και αποσαθρωτική ματιά στους δήθεν πολιτισμένους και προοδευτικούς που αποκηρύσσουν τη βία, όντας κρυφοί λάτρεις της. Που υποκρίνονται και επί πλέον στερούνται ακόμη κι αυτής της ειλικρίνειας που δείχνουν τα παιδιά τους όταν δέρνονται στο πάρκο.

Ο Ρομάν Πολάνσκι δε φοβάται να αναμετρηθεί με τον κλειστό χώρο και με τη δύναμη του λόγου. Το έχει ξανακάνει άλλωστε με ιδιαίτερη επιτυχία σε ταινίες όπως «Μαχαίρι στο νερό» (1962) και «Ο θάνατος και η κόρη» (1994). Η κάμερά του κινείται στον περιορισμένο χώρο του διαμερίσματος δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα απειλής. Με το πεσιμιστικό στοιχείο να κυριαρχεί μαζί με το μαύρο χιούμορ, ο πολωνός σκηνοθέτης αποδεικνύει πως δε φοβάται τα ρίσκα και πώς πάντοτε έχει κάτι να μας πει.

Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Τζόντι Φόστερ, Κέιτ Γουίνσλετ, Κρίστοφερ Γουόλτζ, Τζον Σ. Ράιλι.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s