«ΥΠΗΡΕΤΡΙΕΣ»

Ρατσισμός και κοινωνικές ανισότητες

Είναι γυναίκες, είναι μαύρες, ζουν στον αμερικάνικο νότο στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και, φυσικά, ζουν ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Ακόμη κι αν οι φυλετικές διακρίσεις έχουν καταργηθεί στις ΗΠΑ στις συντηρητικές νότιες πολιτείες δεν έχουν ξεριζωθεί.

1962, στο Τζάκσον μια μικρή κωμόπολη του Μισισιπή, φαίνεται πως ο χρόνος κυλάει με τους δικούς του αργούς ρυθμούς. Μια κοινωνία συντηρητική η οποία ζει με τους δικούς της κανόνες και κώδικες. Εκεί ξεδιπλώνεται η ιστορία της ταινίας «Υπηρέτριες» («The help») του Τέιτ Τέιλορ η οποία προσεγγίζει αφενός το φαινόμενο του ρατσισμού αφετέρου τις κοινωνικές ανισότητες.

Εκεί, λοιπόν, οι εύπορες λευκές οικογένειες προσλαμβάνουν ως υπηρέτριες μαύρες γυναίκες. Οι τελευταίες αναλαμβάνουν τη φροντίδα των παιδιών, τα ψώνια, το μαγείρεμα, την καθαριότητα και ό,τι άλλο χρειάζεται ένα σπίτι. Οι συνθήκες ζωής αυτών των μαύρων γυναικών δεν είναι και οι καλύτερες αφού ολόκληρη η ζωή τους καθορίζεται από τις ανάγκες των αφεντικών τους. Επί της ουσίας δεν έχουν δική τους ζωή, οι αμοιβές τους είναι πολύ χαμηλές και κατά κάποιον τρόπο είναι ένα είδος έμμισθων σκλάβων.

Η Σκίτερ είναι μια 22χρονη λευκή η οποία μόλις έχει επιστρέψει από το κολέγιο. «Μολυσμένη» από τις ιδέες που έχει αποκτήσει, δεν ακολουθεί τα σχέδια που έχει γι’ αυτήν η μητέρα της -γάμος, οικογένεια, παιδιά- και θέλει να γίνει συγγραφέας. Βλέποντας τη ζωή των υπηρετριών αποφασίζει να μιλήσει μαζί τους και να γράψει ένα βιβλίο γι’ αυτές. Βέβαια κάτι τέτοιο δεν είναι καθόλου εύκολο αφού οι γυναίκες αυτές φοβούνται. Μετά από πολλές προσπάθειες πείθει τη Έιμπελιν, υπηρέτρια της καλύτερής της φίλης, να της μιλήσει. Κι όταν η Έιμπελιν θα πείσει και τις άλλες υπηρέτριες να μιλήσουν η κλειστή κοινότητα του Τζάκσον θα δυσαρεστηθεί και θα αντιδράσει. Αλλά το ποτάμι είχε ήδη πάρει το δρόμο του και τίποτε δεν μπορούσε να το σταματήσει.

Οι «Υπηρέτριες» είναι μια ταινία που καταγράφει μια πραγματικότητα. Κι αυτήν την πραγματικότητα τη δίνει αφενός με τρόπο μαχητικό αφετέρου με τρυφερότητα. Η μαχητικότητα εκφράζεται κυρίως με τη νεαρή Σκίτερ, η οποία αποφασίζει να τα βάλει με θεούς και δαίμονες. Και η τρυφερότητα βρίσκεται στις ίδιες τις υπηρέτριες αλλά και στη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα σε αυτές -της Έιμπελιν αρχικά- και τη συγγραφέα.  Ο Τέιλορ δεν παρουσιάζει τις ηρωίδες του ως γυναίκες οι οποίες έχουν έναν δυναμισμό κι αποφασίζουν να αντιδράσουν.  Αντίθετα τις παρουσιάζει φοβισμένες και φιλύποπτες. Η Έιμπελιν δυσκολεύεται αρχικά να εμπιστευτεί τη Σκίτερ και της ανοίξει την καρδιά της. Πως μπορεί να εμπιστευτεί μία λευκή η οποία προέρχεται από την καλή κοινωνία; Κι ακόμη δυσκολεύεται να ξεπεράσει το φόβο με τον οποίο έμαθε να συμβιώνει από μικρό παιδί.

Η ταινία επικεντρώνεται κυρίως στην προσπάθεια της Σκίτερ να προσεγγίσει τις γυναίκες και να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους. Στις σχέσεις που αναπτύσσει μαζί τους αλλά και στη σύγκρουση που αναγκάζεται να έρθει με τους «δικούς» της.

Ο Τέιτ Τέιλορ ανταπεξέρχεται επιτυχώς της απόφασής του να σκηνοθετήσει το βιβλίο της Κάθριν Στόκετ, με την οποία μεγάλωσαν μαζί στο Τζάκσον τη δεκαετία του 1970. Καταπιάνεται με το κοινωνικό και κυρίως με το κομμάτι των σχέσεων που αναπτύσσουν οι γυναίκες μεταξύ τους. Είναι ρεαλιστικός, δημιουργεί συναίσθημα, κινητοποιεί συνειδήσεις, δεν εκμεταλλεύεται το θέμα του για να ηθικολογήσει, δε γίνεται μελοδραματικός.     

                                                                                                                                Η ΕΠΟΧΗ 27 Νοεμβρίου 2011

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s