«ΤΟ ΧΡΕΟΣ»

Εξόφληση μετά 30 χρόνια

Είναι κάποιοι παλιοί λογαριασμοί, κάποιες εκκρεμότητες που μας ακολουθούν και δε μας αφήνουν σε ησυχία. Που τους έχουμε θάψει μέσα σε ένα βολικό για όλους ψέμα και συνεχίζουμε τη ζωή μας. Μόνο που έρχεται κάποτε η στιγμή του κλεισίματος των λογαριασμών, της καταβολής τους χρέους σε μια κοινωνία, στους δικούς μας ανθρώπους, στους εαυτούς μας. Κι όσο επώδυνο κι αν φαίνεται, καταλήγει λυτρωτικό.

Την ιστορία μιας τέτοιας εκκρεμότητας αφηγείται η ταινία «Το χρέος» («The debt») του Τζον Μέιντεν. Μιας ιστορίας που ξεκινά τριάντα χρόνια πριν και φθάνει στο σήμερα. Που ένα φλας μπακ βλέπουμε τι έχει συμβεί για να αποκαλυφθεί στην πορεία πως αυτό που είδαμε δεν ήταν η πραγματικότητα, αλλά ένα ψέμα που βόλευε όλους.

Η Ρέιτσελ, ο Νταβίντ και ο Στεφάν είναι τρεις πράκτορες της Μοσάντ οι οποίοι έχουν αναλάβει μια αποστολή. Πρέπει να συλλάβουν και μεταφέρουν στο Ισραήλ για να δικαστεί, τον Ντίτερ Φόγκελ τον επονομαζόμενο Χειρούργο του Μπιρκενάου, έναν ναζί γιατρό που χρησιμοποιούσε τους κρατούμενους ως πειραματόζωα. Ο Φόγκελ ζει στην Ανατολική Γερμανία, εργάζεται ως γυναικολόγος και όλοι τον γνωρίζουν ως δρα Μπέρχαρντ. Το σχέδιο των τριών πηγαίνει καλά, καταφέρνουν να απάγουν το Φόγκελ και ενώ περιμένουν εντολές να τον μεταφέρουν στο Ισραήλ τον κρατούν σε ένα σπίτι. Κάτι όμως χαλάει στο σχέδιο όταν ο Χειρούργος προσπαθεί να το σκάσει και η Ρέιτσελ τον πυροβολεί.

Έχουν περάσει τριάντα χρόνια από τότε, οι τρεις πράκτορες θεωρούνται ήρωες στο Ισραήλ, έχοντας όμως οικοδομήσει τη φήμη τους επάνω σε ένα ψέμα. Και η ζωή τα φέρνει έτσι που θα πρέπει τώρα να ξεπληρώσουν το χρέος τους.  

Ο Τζον Μέιντεν σκηνοθετεί μια ταινία δράσης και χαρακτήρων. Όμως όχι γρήγορης δράσης αλλά συγκρατημένης. Με το στοιχείο του θρίλερ να κυριαρχεί, και κρατώντας το θεατή σε αγωνία, επιδίδεται σε μία επιτυχημένη άσκηση σασπένς. Ολόκληρη, άλλωστε, η ταινία είναι βασισμένη σε μια μεγάλη ανατροπή που έχει να κάνει με την αλήθεια και το ψέμα, με το τι είναι γνωστό ως τότε και το ποια είναι εν τέλει η πραγματικότητα.

Η ταινία στηρίζεται σε μια ισορροπημένη σκηνοθεσία, χωρίς υπερβολές και με ένα ρυθμό που δεν αφήνει χρόνο για χασμουρητά. Εκείνο όμως που προσωπικά  θεωρώ πως είναι το πλέον σημαντικό στοιχείο της ταινίας είναι οι σχέσεις οι οποίες διαμορφώνονται ανάμεσα στους τρεις κεντρικούς χαρακτήρες. Τον έρωτα ανάμεσα στη Ρέιτσελ και τον Ντάβιντ πριν τριάντα χρόνια, με τη γυναίκα σήμερα να έχει παιδί με το Στεφάν τον οποίο παντρεύτηκε και χώρισε στη συνέχεια. Και είναι αυτές οι σχέσεις οι οποίες καθορίζουν τόσο την επιχείρηση που ανέλαβαν όσο και όλη τη μετέπειτα ζωή τους. Και το χρέος δεν είναι μόνον απέναντι στην κοινωνία αλλά και απέναντι στους ίδιους τους εαυτούς τους. Το καλοδουλεμένο σενάριο αποφεύγει την επίπεδη αφήγηση μιας ιστορίας αλλά εμβαθύνει στους χαρακτήρες οι οποίοι εμπλέκονται. Και τελικά αυτοί και οι σχέσεις τους αποτελούν όλη την ουσία και δευτερευόντως η ιστορία αυτή καθ’ αυτή. Η υποστήριξη των χαρακτήρων από εξαιρετικές ερμηνείας είναι ένα ακόμη πλεονέκτημα της ταινίας. Τόσο που έχει γραφτεί πως πρόκειται για μια ταινία ηθοποιών! Και δεν είναι μόνον η Έλεν Μίρεν αλλά και οι Σαμ Γουόρθινγκτον, Τζέσικα Τσάστεϊν, Γέσπερ Κρίστενσεν, Μάρτον Τσόκας, Τομ Γουίλκινσον, Κιάραν Χάιντς που συναγωνίζονται.

Επειδή κάποιοι μπορεί να βιαστούν να χαρακτηρίσουν την ταινία –πριν τη δουν- σιωνιστική, λόγω Μοσάντ, θα τους παρακαλέσω να απελευθερωθούν από ιδεοληψίες και εμμονές. Το «Χρέος» είναι μια ταινία ανθρωπίνων σχέσεων, κλεισίματος εκκρεμοτήτων, αίσθησης του καθήκοντος, χαμένων ευκαιριών. Κι ακόμη μια ταινία που μας υπενθυμίζει τα εγκλήματα του ναζισμού.

                                                                                 Η ΕΠΟΧΗ 23 Οκτωβρίου 2011

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s